יום אחד יצא לעורב השחור להסתכל במראה.

"איזה נאחס אני נראה, איזה כיעור שלא ברא השטן' אמר לעצמו.

'למה?למה אני צריך להיראות כל כך חסר עניין, המכוער שבעופות, הלוואי והייתי נראה כמו אווז כחול הכנפיים'.

בקיצר,יצא לו לפגוש אחרי כמה ימים את האווז.

אמר לו העורב: 'יא ממזר בן ממזר, בדיוק לא מזמן חשבתי עליך, איך זה שאתה ככה עוף בולט ואני יצאתי מעפן, למה זה מגיע לי?'.

אמר לו האווז- 'איפהה,גם אני זה לא ג'יימס דין,לך תראה את אוח השלג איך הוא נראה ליגה'.

פתאום במקרה, עבר לידם ברחוב אוח השלג.

אמרו לו השניים- 'למה אתה קיבלת הכל ולנו לא מגיע כלום תגיד לנו? תראה איזה חתיך אתה'.

ענה להם אוח השלג: 'אוחחח, הייתי רוצה, אבל גם אני לא בדיוק אלן דילון, הברווז המוסקובי הוא הדבר הכי יפה שיש,גם אני מקנא בו'.

הרימו השלושה טלפון לברווז, וגם הוא ענה להם- 'אתם חיים בסרט. גם אני לא בדיוק יהודה לוי, ראיתם את הטווס? הוא העוף הכי יפה שיש'.

החליט מיודענו, העורב השחור,ללכת לחפש את היפה שבעופות-הטווס.

חיפש וחיפש, ואז מצא אותו בגן החיות,בכלוב, שעשרות אנשים מתגודדים סביבו ומצלמים אותו.

אמר לו העורב- 'איך אתה ככה יפה איזה כיף לך'.

אמר לו הטווס- 'לי כיף?אני בכלוב. כולם מסתכלים עליי כל הזמן, כל צעד שלי מצלמים.אתה עוף חופשי, יכול לעשות כרצונך ואף אחד לא מביט בך בשבע עיניים'.

יפה נכון?

אני מאמין שהסיפור הזה יכול לשנות דרכי מחשבה בהרבה מאד עניינים של החיים אם מתעמקים בו.

אבל איך הוא קשור לשוק ההון?

אז הוא קשור מאד.

בשנה האחרונה, אני נתקל בהמון פניות שנשמעות ככה- "למה לחברה אין יחסי ציבור?" , "למה לא עושים לחברה כתבות בביזפורטל?" ועוד כל מיני כאלה….כל פעם על חברה אחרת שואלים אותי את זה (בחודשים האחרונים בעיקר על מדיקל).

אז שאלתי את עצמי- האם באמת מי שעובד עם יח"צ חזק המנייה שלו תדבר יותר חזק?

האם כותרות בעיתונים יתנו תשואה רבה יותר?

עשיתי בדיקה על העניין, והתשובה שמצאתי היא –לא לא ולא. ההיפך.

נכון, בטווחים הקצרים מאד, הרבה "התגודדו" מסביב לאותם "טווסים", אבל בטווחים הבינונים והארוכים –המניות האלה פשוט הפכו לשק חבטות אם לא הביאו תוצאות. (היחידה שמצאתי שעשתה רעש וגם תוצאות זו פרוטרום).

לפני שאסביר מדוע זה ככה בואו ניתן כמה דוגמאות למניות שאתם אולי לא יודעים מה הן עושות בכלל,מי המנכ"ל שלהם,אולי מעולם לא קראתם ראיון איתם, ביזפורטל מעולם לא כתב עליהם וגם אנליסטים לא מסקרים אותם כמעט…

דוגמאות:

מניית חילן:

בעשור האחרון המנייה עשתה 1471%.

מי המנכ"ל שלהם? יודעים? יכולים להיזכר איזו כתבה שעשו עליה? ראיון שקראתם איתם? לא אה?אוקי בואו נמשיך.

מניית נייס:

500% תשואה בעשור האחרון.

איפה קראתם ראיון איתם? מה שם המנכ"ל? כמה הודעות הם "מפציצים" לבורסה?

בואו ניתן עוד אחת בשביל הכיף…נראה לי שכולכם מכירים:

מניית ארקו אחזקות:

עם כל הנאחס מהשנתיים האחרונות, בסך הכללי ארקו נתנה תשואה של 1700% בעשור!!!

איפה קראתם ראיון עם אריק קוטלר? לא קראתם.

איפה ראיתם אנליסט נורמלי שמסקר אותה? לא היה.רק ליצנים.

כותרות איפה שהוא?אולי בעמוד האחורי של העיתון אם בכלל.

המספרים הם המנצחים!

אז מה משותף לכל החברות האלה ,למה הן הובילו בצורה מהותית על האחרות עם כל הכותרות והרעש, איך הן היו כל כך "עורב שחור" ביח"צ שלהן ובהודעות לבורסה שלהן ובכל זאת הן הובילו ובענק (זו רשימה מצומצמת).

הסיפור פשוט- חילן בכל שנה ושנה רק צמחה וצמחה וצמחה בכל פרמטר אפשרי.

היא פשוט עשתה את העבודה.

מכירים את המשפט מהסרט הטוב הרע והמכוער:

" When you want to shoot – shoot, don't talk".

הם לא דיברו הרבה, לא התברברו הרבה ולא השוויצו הרבה.

הם באו ונתנו בום לפנים בכל דוח בכל שנה.

לא עולה לי בראש שום חברה בארץ, שמציגה עלייה דו ספרתית  ברווח מידי שנה והמנייה שלה למטה.

אז נכון, צריך להבדיל בין מניות חלום לבין מניות ערך, מניות חלום מתמחרים אחרת לגמרי, אבל זה הרבה יותר קשה והרבה יותר מסובך, ובעיקר- הרבה יותר ספקולטיבי.

אפשר לחזות צמיחה עקבית!

לפעמים אני עושה לתלמידים שלי מבחן, ונותן להם למצוא מניות עם דירוג גבוה מאד ברווחיות ובעוצמה הפיננסית- בלי להכיר את המניות,ואפילו בלי לדעת מה המכפילים שלהן, ברוב המקרים אני מצליח לנחש שהן עם תשואות משמעותיות מאד בשנים האחרונות.

אז תגידו לי- 'בסדר,אבל זה בדיעבד'.

נכון, זה בדיעבד, אבל במאמץ קטן אפשר לדעת איזה חברות ימשיכו לצמוח לאורך השנים, וגם אם תהיה טעות פה ושם אני חושב שהקו הכללי יהיה נכון.

כמובן שהדברים גם מאד תלויי סקטור והתפתחות כללית בעולם.

בתחום הקנביס, רוב החברות עדיין מוגדרות כחברות חלום חוץ ממדיקל שהיא הרווחית היחידה בבורסה (אינטרקיור גם אבל בקטנה).

אז נכון, אנשים אומרים לי-צריך הודעות, צריך רעש, אבל צריך להבין שזה נכון לטווח זמן מוגבל מאד. תראו מה קורה לאינטרקיור שהפסיקה לעשות רעש תקשורתי….הניר פשוט התפרק.

כל "הרעשנים" החזיקו למשך חודשיים-שלושה. וזהו. זה מת.

ולכן הסיפור הוא כזה-

בחברות חלום הדברים ייבחנו לפי התקדמות החלום. כל מספר זוכה. וכשאני אומר כל מספר- זה כל מספר.הן יכולות להיות שוות 500 מיליון ומחר 50 מיליון. אל תחשבו שלא.

בחברות הערך הרווחיות- הדברים ייבחנו לפי התוצאות בדו"ח. תוצאות טובות לאורך זמן יעשו את העבודה. גם בלי הודעות כל שני וחמישי למאיה, וגם בלי (ואפילו עדיף), בלי כותרות העיתונים.

כי כשכולם מסתכלים עליך כשאתה "הטווס" הכי יפה בעיר, אסור לך לאכזב אותם שלא יבוא השוחט וישים אותך על הצלחת…

שלכם!

עינב כהן