נפגשתי את אחד הכלכלנים הגדולים בתחילת 2016.

שאלתי אותו, 'מה יהיה עם הנפט?'.

'הנפט יכול לרדת גם מתחת ל20 דולר'. ענה, 'השוק מוצף בנפט,חביות מסתובבות בתעלות סואץ ואין מה לעשות איתן מרוב עודף ההיצע,השוק הערבי בדרך להתרסקות'.

'מה יהיה עם תחליפי האנרגיה?' שאלתי.

'גם הם גמרו את הסיפור'. ענה. במחירי נפט כל כך זולים לשנים רבות קדימה- אין סיכוי לתחליפי אנרגיה'.

פגשתי אותו לפני הברקזיט באנגליה.

'מה יהיה,כולם לחוצים שזה לא ייקרה', אמרתי.

והוא אישר וענה: 'אכן, מדובר באסון שאם ייקרה, יחסל את הכלכלות בארופה ויפרק את גוש האירו מהר משחשבנו,תהיה מפולת בסגנון מפולת 2008 בשווקים'.

באותו יום שישי, בו החליטו האנגלים שהם כן יוצאים מגוש האירו, פגשתי אותו, הוא נראה חיוור לחלוטין. 'נקווה שהצטיידת בשורטים רבים ככל האפשר', אמר לי.

'אנו הולכים לתקופה ארוכה מאד של נפילות בשווקים הפיננסיים שקשה לדעת איך נצא מזה'.

פגשתי אותו לפני הבחירות בארה"ב. הוא תמך מאד בהילרי. 'בחירתו של טראמפ תביא להגדלת אי הוודאות ונפילות קשות בשווקים', אמר.

'טראמפ מחרחר מלחמה,זה יביא מפולת נוראה על שוק ההון האמריקאי, עבודה של כמה שנים תלך לעזאזל'.

פגשתי אותו כמה חודשים לפני העלאת ריבית בארה"ב. 'נגמרה תקופת העליות בשווקים הפיננסיים, עליית הריבית תביא לגידול ההשקעה באגרות חוב הממשלתיות ומשקיעים יברחו מהמניות לאחר כמה שנים של עליות בריבית אפסית והיעדר השקעה'. כך אמר לי.

להקת האנליזה והטעויות

אז האמת היא שלא. לא היה כלכלן אחד שאיתו "דיברתי" בכל השלבים שצויינו לעיל.

אבל מידי ערב, לפני שאני מכין את המגזין למנויים שלי בפורטל "ישראל בורסה", אני קורא כלכלנים מכל העולם ושומע את דעותיהם. מידי ערב במשך 7 שנים.

אני מסיים שנה שנראתה לי כמו כל השנים האלה ביחד .

למה? כי כולם אמרו איקס, והייתי צריך להילחם עם מה שאנשים חכמים ונבונים אומרים ולחשוב בדיוק ההיפך.

וזה לא קל. הייתי צריך להילחם עם עצמי. להאמין בעצמי שאני יודע טוב מאד על מה אני מדבר, למרות שמולי עמדו כלכלנים מהאוניברסיטאות היקרות ביותר בעולם ומנהיגים ופוליטיקאים ברמות הכי גבוהות.

ואני, עינב, מהוד השרון, מעז לחשוב אחרת. זה לא קל כי אם אתה טועה יותר מפעם-פעמיים-אתה הופך ל"טמבל" של השכונה. אין לי את הפריבילגיה לטעות אפילו רבע מהאחרים, וזה מה שמביא אותי לנסות להיות מצוין בתחומי.

אם היינו מנהלים את הסיפור הזה, לאורך כל השנה, כמו שהאנליסטים והכלכלנים כיוונו אותו- לא היינו נמצאים היום במקום בו אנו נמצאים.ההיפך הגמור.

לדעת לקבל הפסדים בבורסה

אבל גם אי אפשר בלי להפסיד בכלל. אי אפשר שלא יהיו גם החלטות כושלות.

אני נורא שונא לא לעמוד בציפיות, נורא שונא שלא הולך לי משהו, אבל החודש קרה לי מקרה, פגשתי חבר שהוא להטוטן, והשפתיים שלו היו חרוכות. שאלתי אותו מה קרה, הוא ענה בחיוך שנשרף מלהטוטי אש שעשה באיזו הופעה.

חשבתי לעצמי,איך הוא עם ניסיון כמו שלו, מגיל 14 הוא מתאמן, אחד הגדולים בישראל בתחומו, קורה לו דבר כזה?!

ואז הבנתי, כשאתה משחק באש- אתה תכווה לפעמים. זה ייקרה סטטיסטית ואין מה לעשות עם זה. לא בא לך להיכוות? אל תשחק באש!

שוק ההון זה להטוטי אש, וצריך לדעת לקבל סטטיסטית גם כישלונות ולא להוריד את הראש מהם אלא להביט קדימה.

ובנוגע לכלכלנים,אחד הדברים שאני אומר לתלמידים חדשים שבאים ללמוד אצלי שוק ההון הוא- בחודשים הקרובים אל תפתח עיתון כלכלי, אל תראה תוכניות כלכלה ואל תקרא מאמרים באתרי שוק ההון.

כולם בהלם, אפילו קצת מתעצבנים, חושבים שאני בא "לסובב" אותם, שואלים-'באת ללמד אותנו שוק ההון ואתה מרחיק אותנו משוק ההון?'.

אז זהו, שאני מרחיק מתקשורת כלכלית,כלכלנים ואנליסטים. לדעתי כל הח'ברה האלה ברמה הכללית-עושים נזק גדול הרבה יותר מהתועלת שהם מביאים לציבור המשקיעים.

אני בכלל טוען, שיש כלכלה ויש חוקיות אחרת לגמרי לשוק ההון, שאני לא יכול להגיד מנותקת לגמרי, אבל בוא נגיד לא תמיד הולכת בקורלציה עם הכלכלה, ככה שאי אפשר לסמוך על זה, ואני לא מחפש את יד המקרה.

מה אני כן מחפש? שיטה שעובדת, שיטה שאתה יודע בדיוק מה אתה מתכנן בה, ואתה יכול להוכיח שהיא מצליחה ולאורך זמן.כי אם היא לא- שום דבר לא שווה. ואת זה אני חושב שאני יודע לעשות ולעשות טוב ואת זה אני מלמד בשיעורים איתי ב-לימודי שוק ההון.

אז אם אתם רואים במה שכתבתי פה משהו שנוגע באמת שלכם, צרו איתי קשר: