הי חברים,

כמה מילים איך אני רואה את השוק האמריקאי בעת הזו ,עת שאנו נכנסים לשנת 2020.

1.תיקון עמוק נצרך פה

אני חושב שהשוק יקר .מאד. מתנדים חנוקים ביותר, מצב קיצוני שנגמר בסוף במפח נפש למי שלא יודע לקחת רווח בזמן (מי שמחזיק חברות טובות ללונג ארוך-מוזמן להתעלם).

השוק התרגש לטובה מההתפתחויות במלחמת הסחר- ובצדק. כל הזמן אמרתי שבסוף זה ייפתר או ע"י כך שהשוק יתרגל למצב או ע"י הסכם,השוק הסיני קיבל אוויר, כסף נכנס כצפוי לסקטור הטכנולוגיה והשבבים.אבל יש גבול.והגבול בעיניי כבר נחצה.

מי שעוקב אחריי שנים יודע שאין לי בעיה ללכת נגד העדר. ואפילו זה מה שקורה בד"כ….

בנובמבר –דצמבר, שכולם זעקו מיתון אני צעקתי שזה בולשיט והזדמנות שלא תחזור.

כעת שכולם אומרים מניות,מניות אני אומר הפוך-השוק חנוק. המכפילים גבוהים. תיקון נצרך פה והוא רק יעשה טוב לשוק בטווח הארוך.

2.בלונג-מניות!

כן, תיקון נצרך פה ואפילו עמוק (10-20 אחוז לגיטימי מאד בעיניי). אבל לא תהיה אלטרנטיבה למניות בסביבת ריבית כזו.

ובכלל,המצב הנוכחי זה "גן עדן" למשקיעי הבורסה. ריבית נמוכה בזמן צמיחה.

מה יהיו ההשלכות של זה בשנים הקרובות? האם לפד יהיו מספיק כלים לעת בעיה אמיתית של חוסר צמיחה?אפשר להתווכח על זה אבל זה לא מענייננו כרגע.

מה שכן, המצב הנוכחי זה טוב לשוק ההון. אין אלטרנטיבת השקעה ואין לקרנות הפנסיה מאיפה להביא תשואה מלבד השוק. וזו הסיבה שתיקון של 10-20 אחוז עשוי להביא לחזרה מעלה.

3.שנת החזקות!

אז איפה יהיו המשקיעים בשנת 2020?

כן,אני קורא כל מיני רעיונות יפים של בתי השקעות ואני מכבד את כולם.

אבל בואו ננסה לרגע להבין את המשחק כפשוטו.

הח'ברה עם הכסף הגדול לא ירצו לשחק בסיכון גבוה עם סטיות תקן רציניות בשוק גבוה כזה.

הם יחפשו בסבירות גבוהה בעיניי את החברות החזקות, היציבות, עם הכסף הגדול, העסקים היציבים ומינימום רגולציה.

כך שלדעתי,גם השנה, החברות מובילות השוק בסקטורים השונים יקבלו הזרמת כסף מהגופים הגדולים.

המוסדיים לא מטומטמים,הם רואים שהמכפילים גבוהים, אבל גם יודעים שאין להם אופציה אחרת לעשות כסף, אז הם ממשיכים להמליץ על המניות אבל הם יהיו זהירים, הם יילכו לאלה שיש להם גב חזק ועסקים אמיתייים ומובילי שוק שגם אם השוק ייפול בהפתעה הם עשויים לחזור מהר למעלה.

מעניין היה לקראת את הראיון של דמרקר עם גילעד אלטשולר, שדיבר אף הוא על השוק היקר ושמכר את מרבית מניותיו בארה"ב, אבל היה לי מוזר שהוא לא התייחס במילה לסביבת הריבית הנמוכה ולכך שאין אלטרנטיבה לתשואה נרמלית נכון לכרגע.

4.חברות הצמיחה בסקטורי הצמיחה

יש תחומים בולטים מבחינת הצמיחה שלהם על כל השוק ומעניין יהיה לעקוב אחריהם בשנה הקרובה.

בשוק עולה הכל טוב ויפה. הן יחזיקו מעמד ויתנו תשואה בולטת. בשוק יורד- הן יחטפו וחזק, כי גם ככה חלק מהחברות האלה נסחרות במכפילים יקרים ועלו חזק מאד.

ככה שצריך לקחת אותן בחשבון אבל לא להשתגע ולא לקנות במכה אלא במיצועים כלפי מטה (צריך לדעת איך לעשות את זה ובאיזה מכפילים ומי שלא יודע כדאי שיבוא ללמוד).

בהנחה שהשנה הזו תסתיים חיובית- סביר שהם יתנו תשואה עודפת על השוק. אבל הן יהיו תנודתיות מאד ולזה צריך להיות מוכן למי שעושה "שגר ושכח".

5.חברות הקנאביס

אני לא מומחה לקנאביס בקנדה ובארה"ב,זה יותר התחום של טדי, אבל אני עוקב מקרוב מאד אחרי ההתפתחויות שיש בארץ ומבין יותר ויותר שמדובר בעסק אמיתי וצומח מאד.

מה שקורה כרגע, זה כמו מה שקרה בהתפוצצות בועת הדוט קום.מי שתצא מהסיפור הזה עם שתי רגליים על הקרקע ועם כסף-יכולה לדבר חזק מאד בשנים הבאות.

אני לא חושב שזה ממש קשה לנבא מי יהיו החברות הגדולות והבולטות בתחום, ואני חושב שבגדול לשם צריך ללכת.אפשר להמר על חברה קטנה כזו פה ושם,אבל כשמו כן הוא-הימור.

הירידות שם יתהפכו ברגע מסויים שאף אחד לא יהיה מוכן לו. הסיפור רק בתחילתו ואני אופטימי כי אני רואה מה קורה באמת בשטח, ואם בשטח מתקדם- בסוף זה בא גם לידי ביטוי בשוק ההון הגם שלא מיידית.

אני מתקשה לנבא מתי יהיה שינוי הכיוון לעליות בסקטור הזה בארה"ב, זה יכול להיות השנה וזה יכול להיות שנה הבאה, בינתיים כדאי לחפש מספרים טובים מבחינת מכפילי רווח מכירות,הון וכ"ו ולחשוב קדימה בלי ריפרש על המסך…

6.חברות חלום

תיבול התיק בחברות חלום/בשלדים הוא דבר נצרך בעיניי.

נכון, לא לכולם זה מתאים, אבל יש משפט שאני אוהב שאומר- "מי שרוצה להגיע לגן עדן חייב לא לפחד למות".

כדי לעשות 1000% בזמן קצר, צריך להיות מסוגל לראות את המנייה שלך מתרסקת ב99%.

זה המשחק ואין אפס.

בשנים הקרובות יהיו הרבה חברות חלום חדשות,כי תחומים חדשים רבים מתגלים ומתפתחים בעולם בקצב מטורף. אם זה רפואה אישית, טכנולוגיות מיוחדות, אפליקציות, מציאות מדומה…לא חסר.

בשנים הבאות אני מאמין שימצאו תרופות לסרטן, לסכרת,מכוניות ללא נהג, חשמל אלחוטי, פתרונות חדישות לתחבורה, חקלאות ועוד.

את ההזדמניויות האלה אנחנו נזהה ונביא אותן לפניכם לפני כולם.נהיה בין הראשונים לזהות את הדברים הגדולים הבאים.מחלק מהחברות לא ייצא כלום,אבל מחלק ייצאו עשירים.

כך שבשנת 2020, ניתן גם את המקום הראוי לסוג החברות האלה עם הטכנולוגיות החדשניות.אם בתחילת דרכן ואם בשלב מתקדם יותר ואני חושב שגם השוק, שהולך ונהיה מערכת בקצב משוגע יותר ויותר (השוק האמריקאי כן?) גם יתגמל חזק מאד את החברות שיעשו התקדמות בטכנולוגיות פורצות דרך.