הי לכולם,

היום אני מעלה דווקא סקירה שעשה תלמיד מוכשר שלי,אלכס קופלקוב,שזה קצת ייתן לכם כיוון מה יוצא מתלמידים שמגיעים אליי 🙂

אלכס כל הכבוד!

היום נדבר על חברת Baidu Inc,  סימבול BIDU.
מלחמת הסחר שמנהל נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינפינג יש שיגידו שהיא לא הולכת להיגמר בקרוב אך אחרים דווקא יטענו שהסיום קרב, אך דבר אחד חיובי הביאה לנו מלחמת הסחר הזו. ואני מדבר על הזדמנויות נדירות לתפוס את השוק במכפילים נמוכים בכלל ואת הסקטור הסיני בפרט.

לאחר ששני הצדדים שוב לא הצליחו להגיע להבנות בשיחות האחרונות, לא התקיימה הפגישה המיוחלת בין שני הנשיאים.

שני הצדדים החליטו להטיל מכסים חדשים אחד על שני ובכך גרמו למפולת נוספת אך אני רוצה להתמקד בענקית הטכנולוגיה שנפלה חזק מאוד במפולת האחרונה והיא ביידו.

ענקית הטכנולוגיה ביידו דיווחה ב 17 במאי על תוצאות הרבעון הראשון לשנת 2019 עם פספוס ברווחים ועמידה ביעד בגזרת ההכנסות.

ההכנסות הגיעו ל 24.1 מיליארד יואן סיני ששווים ל 3.4 מיליארד דולר, גידול של 15% משנה לשנה.
אך השוק היה כה מודאג מהפספוס ברווחים, החברה הציגה הפסד רבעוני של 49 מיליון דולר ( הפסד רבעוני ראשון מאז 2005). בשני ימי המסחר שבאו לאחר מכן, החברה ירדה למעלה מ 25% שהוביל אותה לנקודה הנמוכה ביותר שנראתה בחמש השנים האחרונות.
בנוסף, לעומת השיאים של שנה שעברה, מניית החברה ירדה באף יותר מ 50% בפחות משנה.

קמפיין הפרסום בערב ראש השנה הסיני

לפי מנכ"ל הכספים של ביידו, הרמן יו, אחת הסיבות לעלייה בהוצאות החברה ברבעון האחרון היא קמפיין הפרסום שערכה החברה בערב הגאלה בערב ראש השנה הסיני בערוץ המרכזי, או באנגלית CCTV New Year's Gala.

זוהי בעצם תוכנית אשר משודרת בערוץ המרכזי הסיני במשך 5 שעות והיא התכנית הנצפית ביותר בטלוויזיה הסינית, עם למעלה מ 1.17 מיליארד צופים בשנת 2019. רק לשם השוואה בסופרבול הנצפה ביותר אי פעם צפו כ 115 מיליון צופים ב 2015.

ביידו היתה הספונסר הגדול ביותר של פסטיבל האביב לשנת 2019. הסכום ששולם לא פורסם אך ידוע שאליבאבא שילמה מעל ל 300 מיליון יואן סיני בשנת 2018 כך הסכום מפה יכול רק לעלות. חוץ מקניית פרסומות, החברה אף חילקה כמיליון יואן סיני ב"מעטפות אדומות", מנהג סיני בדמות מתנה לחג או לאירוע מיוחד כגון חתונה, מה 28 בינואר עד ה 4 בפברואר, 2019.

בתמורה, האקוסיסטמה של ביידו, המכילה מעל ל 20 אפליקציות רשמה סך הכל נתוני  שיא בדמות 20.8 מיליארד התקשרויות ו 300 מיליארד משתמשים פעילים יומיים בערב ראש השנה הסיני.

מספר המשתמשים הפעילים של ביידו עלה ב 87.5% באותו ערב שזה נתון מדהים.

למרות שקשה להעריך עד כמה מוצלח קמפיין כזה יכול להיות ,מבחינת ביידו ניתן לציין שזה מהלך יצירתי ונועז.
חשוב לציין שזוהי השקעה חד פעמית (שלא תוכל להכביד על הרבעונים הבאים) אך בהזדמנות זו היא חשפה את כל סל שירותיה ללמעלה ממיליארד סינים בערב אחד.

מחפשת את המתחרות

ביידו ידועה בשם "גוגל הסינית", עם נתח שוק משוער של 70% ממרחב מנוע החיפוש הסיני לפי אתר Statcounter. התחרות שלה מפוזרת בין  3-4 שחקניות קטנות, שכל אחת מהן אוחזת בנתח שוק הנמוך מ 15%.

בין המתחרות האלה נמנית גם ענקית החיפוש העולמית גוגל, שנקלעה בין הפטיש לסדן.
לאחר שיצאה מהשוק החיפוש הסיני ב 2010, לאחר שהמייסד שותף סרגיי ברין מחה נגד ה"מדיניות הטוטליטרית" של הממשלה הסינית, ניסתה גוגל להינכס מחדש לשוק הרווחי עם DragonFly, מנוע חיפוש מצונזר מותאם לסין. ניסיון זה לא נחל הצלחה רבה עקב לחץ מצד פעילי זכויות אדם, מחוקקים ואף עובדיה.
בנוסף, רק לאחרונה ממשל טראמפ אסר על חברות אמריקאיות לעשות עסקים חברת Huawei, ביניהן גוגל שלה יש מערכת עסקים נרחבת Huawei כך שהמצב לא משפר את סיכוייה של גוגל לחדור מחדש לשוק הסיני בכך שסין תנסה להגן על חברותיה קרי ביידו מפני החברות האמריקאיות קרי גוגל.

שיפור לב העסק

הדרך העיקרית שביידו מנסה לצמוח זה התמקדות בעסק העיקרי שלה שזה החיפוש.
כאמור יש לה אחיזה בשוק הסיני של 70% אחוזים אך היא משקיעה מאמצים להגדיל את כמות המשתמשים שלה. ברבעון האחרון, כמות המשתמשים הפעילים היומיים באפליקצייה של ביידו עלתה ב 28%, ל 174 מיליון משתמשים וכמות המכשירים הפעילים בחודש בביידו דרך המובייל הגיעה ל 1.1 מיליארד.
כמויות אלה נותנות לביידו את היכולת והתבונות להציע מוצרי פרסום למגוון רחב של לקוחות.

אך ביידו לא מסתפקת בזה, היא רוצה להיות בסופו של דבר מעין חנות עצירה אחת, בין אם זה למשתמשים או למפרסמים. בעזרת הפורטפוליו הרחב של החברה, המציע מעל ל 20 אפליקציות מגוונות, ביידו רוצה לגעת בחיים של כל אחד ממשתמשיה ולא לתת לאף אחד את הסיבה לעזוב את האפליקציות שלה. היא עובדת ללא הרף על שיפור האקוסיסטם והשירותים הקיימים ואף השיקה בשנת 2016 News Feed שצבר מאז פופלאריות בצורה עקבית ונראה כמוצר מבטיח לחברה.
צמיחה זו הובילה לעלייה במפרסמים המספקים תוכן ייחודי לביידו, ניתן לראות זאת בצמיחה של שירות Baijiahao, שיש לו כ 2.1 מיליון משתמשי מפרסמים, צמיחה של 89%.

הצמיחה בתחומי הליבה של החברה עוזרת בגזרות התוכן ומפתחי האפליקציות המעודדות אותם לבנות עוד חלקים שמביאים עוד משתמשים לביידו. זה גם מאפשר לביידו להציע עוד משאבים למפרסמים שלה. החברה מתכננת להשיק פלטפורמת קשרי לקוחות בהמשך השנה, שתתאחד עם מספר מוצרים של ביידו לחבילה אחת. המוצר הסופי יאפשר ניהול פשוט יותר של קמפיינים של פרסום בזמן שהיא תוכל להתמקד בלקוחות פוטנציאליים.

בינה מלאכותית ומכוניות אוטונומיות

בשנים האחרונות, ביידו השקיעה מאמצים להשיג עוד מקורות הכנסה מלבד מנוע החיפוש שלה. היא עשתה זאת בעזרת התקדמות עצומה בתחומים טכנולוגיים חשובים, שזה נראה במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ובתכנית הרכב האוטונומי.
בתחום הבינה המלאכותית, ביידו מפעילה עוזרת קולית בשם DuerOS בדומה לאלקסה של אמזון ולגוגל אסיסטנט של גוגל.

DuerOS ראתה צמיחה אדירה מאז שפותחה לראשונה בתחילת 2017, כיום היא מותקנת על כ 275 מיליון מכשירים, כמעט פי 3 משנה שעברה ומעל לכל עוזרת קולית בסין. מספר ההפעלות של העוזרת הקולית הגיע למעל 2.37 מיליארד בחודש מרץ 2019, צמיחה של 817% אחוזים משנה שעברה, וכמעט עלייה של 50% מ 1.6 מיליארד קריאות בדצמבר 2018. אחת הסיבות מאחורי הצמיחה האסטרונומית הזאת היא מספר הרב של המכשירים אשר באים עם העוזרת הקולית מובנית מהמפעל. זה כולל טלויזיות, טאבלטים, ואף לאחרונה ליין מכוניות מדגם Cherry EXEED החשמלית.

ביידו אף מוכרת מוצרים משלה המשלבים את העוזרת הקולית כמו רמקולים חכמים ממותג הבת  Xiaodu אשר מקובלים בצורה טובה בכך שהחברה הדיווחה שכמות היחידות שנמכרו ברבעון הראשון של 2019 עברה את כל הכמות שנמכרה בכל שנת 2018.

מלבד העוזרת האישית, טכנולוגית הבינההמלאכותית של ביידו נבדקת ועובדת בתחומים נוספים כמו מוקדים טלפוניים. טכנולוגיית הבינה המלאכותית של ביידו עובדת עם מפעילת סלולר בסין במתן עזרה בהתמודדות עם שיחות.

ה AI של ביידו כעת מתמודד עם למעלה מ 5.6 מיליון שיחות בחודש, ומספר זה צפוי לעלות עקב העובדה שהשירות הולך להתרחב למוקדנים בכל רחבי סין. ביידו עובדת גם כן עם ממשלת סין בהטמעת טכנולוגיות חדשות. ביידו עובדת עם עיריית בייג'ין על מנת לעזור לעיר להיות יותר מודרנית, ולשפר את השירותים המוניציפליים, בניית מערכת ביוב הפועלת בעזרת AI.

בנוסף, היא חברה עם מספר ערים סיניות על מנת לפתח ערים חכמות המופעלות בעזרת AI. תחום הבינה המלאכותית הוא העתיד אשר בעתיד הלא רחוק יגע בכל תחומי חיינו משירותים פיננסים, אנרגיה ותעופה וביידו לא רוצה להישאר מאחור.

מעבר לכך, ביידו גם מובילה ברכבים האוטונומיים בעזרת התכנית Apollo.
למרות תחרות איתנה מבית ומחברות בינלאומיות, בעזרת ההתקדמות האדירה היא הצליחה להרחיק את עצמה מהמתחרים העזים שלה. בסין, בעזרת ההסכמים שלה עם הערים לניסויים במכוניות אוטונומיות זה איפשר לה לצבור פי 10 ממרחק הנסיעה שצברו המתחרות הסיניות.
בבמה הבינלאומית, היא נמצאת עדיין מאחורי המובילות אמריקאיות כמו Waymo של גוגל, Cruise Automation של GM, וFord Autonomous של פורד.
אך הפער בין ביידו לחברות אלה קטן עם הזמן ובכך היא צועדת בצעדי ענק להיות חלק ממובילי הפיתוח הרכבים האוטונומיים.

לתחום הרכבים האוטונומיים יש השפעה עצומה על סין בכך שהיא מדינה פקוקה מאוד במרחבים העירוניים שלה וממשלת סין התחילה לעבוד עם ביידו לפתח פתרונות לשיפור המצב הקיים. דרך אחת היא  מוניות אוטונומיות, דרך תכנית Apollo שהחלה לבחון כצי של 100 מכוניות ללא נהג בעיר Changsha.

לסיכום

למרות הדוח האחרון המאכזב בגזרת הרווחים ושהצמיחה לא מהירה כמו פעם, יש לחברת ביידו המון מה להציע לעתיד מלבד מנוע החיפוש שלה. כמו גוגל, ביידו מנסה להשקיע בכמה שיותר פרויקטים  במקביל ובמחקר פורץ דרך על מנת לא להישען על ההכנסות ממנוע החיפוש בלבד.

ביידו מפזרת את ההשקעות שלה בין שלל הפרויקטים שלה בין אם אלה שציינתי וחברת iQIYI, "נטפליקס הסינית" אשר היא בעלת השליטה העיקרית שם, החברה שעינב דיבר עליה בהרחבה בסקירותו האחרונה.
ללא ספק פוטנציאל עצום חבוי בחברה זו.

 

נתונים פיננסיים
שווי החברה כ 40 מיליארד דולר.
מכפיל רווח של 8.89, מכפיל רווח עתידי של 10.9.
מכפיל על ההון של 1.64.
מכפיל מכירות של 2.50.

כמות המזומנים בקופת החברה היא 21.4 מיליארד דולר (להוציא את iQIYI), לעומת חוב של 10.5 מיליארד דולר.
הנתונים האחרונים שניתן למצוא על החברה, הם דוחות לרבעון הראשון לשנת 2019 שפורסמו במאי. ע"פ דוחות אלו:

סך כל ההכנסות על ב 15% ל 24.1 מיליארד יואן סיני, לעומת הרבעון המקביל ב 2018 שהיה 20.9 מיליארד דולר.
ההפסד הנקי הגיע ל 327 מיליון יואן, לעומת הרבעון המקביל ב2018 שהיה רווחי ב  6.1 מיליארד יואן.
הפסד למנייה הגיע ל 0.15 דולר למנייה, לעומת הרבעון המקביל ב2018 שהיה רווחי ב 2.08 דולר למנייה.