הי לכולם,

בואו נדבר קצת על קנאביס, מה אתם אומרים?

אז מניות הקנאביס נשחטו בתקופה האחרונה, וזו הזדמנות לכתב בעיתון שלי (שהיה גם תלמיד שלי), טדי לנץ, להציג את החדשות האחרונות מהתחום:

שבוע שעבר נערכה ההצבעה של ה SAFE ACT בארה"ב- מתן אישור לבנקים לספק שירותים לחברות קנאביס.
כידוע, נכון לעכשיו, בנק פדראלי שמספק שירותים לחברות קנאביס, גם אם במדינה בה מאושר השימוש בקנאביס, מסתכן בקנס ושלילת רישיון.

חברות הקנאביס נאלצות לשלם במזומן או האמצעות  שירותי של קרדיט יוניון ולא יכולים להשתמש באשראי או צ'קים לדוגמא. גם אפשרויות המימון לא אידאליות ונדרשת התפשרות גדולה מידי לפעמים בנוגע לתנאי המימון שהחברות הללו צריכות (ריביות של 13% ואפילו יותר), כי חשוב להבין שהן הפסדיות כרגע.
ההצבעה עברה ברוב קולות של 321 תומכים, 103 מתנגדים ו 10 נמנעים (נדרש רוב של 66% לפחות). כעת, הצעד הבא הוא העברת החוק בסנאט- במידה ויעבור שם, יגיע לחתימה סופית בידי הנשיא.
הסנאט נשלט כרגע ע"י רוב רפובליקני (שמרני) של 53 לעומת 47 דמוקרטים.

על מנת שהחוק יעבור את הסנאט, 20 רפובליקנים אמורים להצביע בעד החוק וזה במידה שכל הדמוקרטים כמובן יצביעו בעדו (רוב של 67 לפחות). משימה לא פשוטה בכלל, אך אפשרית- מצב כזה יאפשר חקיקה אפילו במחצית הראשונה של שנת 2020.
במידה וזה לא יעבוד, הבחירות ב 2020 לא כל כך רחוקות, קצת יותר משנה. כלומר, או שטראמפ שומר כמה קלפים לטובת המרוץ שלו, או שהדמוקרטים ינסו להשתלט על הסנאט בשנת הבחירות ואז להעביר את החוק.
מה שבטוח, זה שהאמריקאים התקדמו. גם אם קשה לראות זאת במחירי המניות (שחזרו לרמות המחירים של 2016 ו 2017), נדרשת כאן סבלנות ועצבי ברזל, אין ספק.

רצף של הודעות שליליות

כמה מילים בנוגע למחירי מניות הקנאביס בארה"ב וקנדה.
הירידות כואבות, ללא ספק. קיימות לכך אינספור סיבות.

בין אם רצון לראות רווחיות או מספרים טובים יותר אצל הקנדיות והאמריקאיות, בחירות קרבות בקנדה וחשש מעליית השמרנים, משבר הוופורייזרים שהתרחש לאחרונה בארה"ב וגרם למוות בקרב משתמשים (חשוב לציין שאלו מכשירים שנרכשו בשוק השחור, אך האפקט שנוצר פוגע בחברות החוקיות), יתרות שורט גבוהות מתוך המסחר היומי במניות (כ 60- 80 אחוז יתרות שורט מהמסחר הרגיל), תנאי מימון בעיתיים בארה"ב ועוד.

לאוהבי הקונספירציות והחשדנים מבינינו, ניתן לראות דוגמא "יפה" בכל הקשור לחברת IANTHUS.

החברה הודיעה לפני כמה ימים על גיוס כספים מחברת השעות/ קרן הון סיכון באמצעות אג"ח להמרה של 13%. יש הטוענים כי אותה חברה הורידה את מחיר המניה בזמן האחרון על מנת לקבל אופציות ותנאים אטרקטיביים מבחינתם.

חיבורים וחברויות עם קרנות גידור ברשתות החברתיות בהחלט תורמות למחשבה הזו. האם זה נכון? אין לדעת.

יש רק לקוות כי הירידות בסקטור אכן מוגזמות ופנינו לעתיד טוב יותר.
אך כפי שציינתי קודם לכן, הנתונים הפונדמנטליים, כלומר חוקים, יחס של ממשלות, יחס של אוכלוסיות- הכל במגמת שיפור. מהפכה לא מתרחשת תוך יום או אפילו שנה.

למי שקשה הן מבחינה מנטלית והן מבחינת השקעה במחקר והבנה, ורוצה להיחשף לשוק, תמיד יכול לעשות זאת דרך קרנות סל, קרנות נאמנות ותעודות סל- מכשירים פיננסיים לא חסרים. לא בחו"ל ולא בארץ.

לכן, החלטתי הפעם לא להתמקד בחברה ספציפית, אלא בסוג השקעה רחב ו"סולידי" יותר. בואו נבחן את הבולטים מבניהן:

תעודות סל קנאביס

HMMJ

תעודת סל אשר מנוהלת ע"י Horizon וחשופה לחברות הקנדיות המובילות של הסקטור. לא משקיעה בחברות שעיקר פעילותן מתבצעת בארה"ב.
הוקמה ב 04.04.2017 ונסחרת בבורסת טורונטו במטבע קנדי בדמי ניהול שנתיים של 0.75%. מתעדכנת בכל רבעון ושווי נכסיה עומד כרגע על כ 583 מיליון דולר. אחת התעודות הסחירות והנזילות שקיימות בסקטור.

התעודה מחזיקה כ 64 מניות, כאשר אלו מהוות את האחזקות העיקריות:

שימו לב כי רמת המחירים תואמת את המחירים של 2017. מרחק של קצת יותר מ 100% מהשיא. כשנה לפני הלגליזציה בקנדה וכשבועיים לפני לגליזציה 2.0. שוב, אלו החברות המובילות של השוק- אורורה, קנופי, אפריה, הקסו וכו'. התעודה שמספקת את החשיפה הטובה ביותר ללגליזציה הקרבה בקנדה.

 

HMUS

תעודת סל אשר מנוהלת ע"י Horizon וחשופה לחברות האמריקאיות המובילות של הסקטור.
הוקמה ב 18.04.2019 ונסחרת בבורסה הקנדית NEO במטבע קנדי בדמי ניהול שנתיים של 0.85%. מתעדכנת בכל רבעון ושווי נכסיה עומד כרגע על כ 13 מיליון דולר.

התעודה מחזיקה כ 45 מניות, כאשר אלו מהוות את האחזקות העיקריות:

כאמור, התעודה היחידה שמספקת חשיפה לחברות אמריקאיות, שם האפסייד הגבוה ביותר נמצא. אמנם חשופה לחברות אמריקאיות אך שימו לב כי נסחרת בבורסה קנדית במטבע קנדי, בגלל האיסור הפדראלי של הקנאביס בארה"ב.

קיימות תעודות נוספות כמו SEED, THCX, YOLO לדוגמא, אך הן מערבבות בין החברות האמריקאיות והקנדיות או דומות באחזקותיהן לתעודה הקנדית ולא נראה כי יש היגיון מדוע דווקא החברות הללו נבחרו או מה מייחד את אותן תעודות, מלבד הרצון להרוויח מצד אותן מנהלי קרנות. תעודת MJ לדוגמא שנסחרת בארה"ב, חשופה גם לחברות עישון ולכן אינה מהווה השקעה טהורה בקנאביס. לעומת התעודות שהזכרתי בתחילת דבריי, שחשופות לשווקים מסוימים.

תעודות בבורסה הישראלית

למי שלא מתאים לסחור/ להשקיע בבורסה הקנדית, יכול למצוא גם פתרונות בבורסה הישראלית:

איביאי מחקה Solactive North American Cannabis מנוטרל דולר ארה"ב

קרן נאמנות אשר מנוהלת ע"י איביאי ובנאמנות של יובנק. חשופה לחברות אמריקאיות וקנדיות.
הוקמה ב 23.04.2018 ונסחרת בבורסה הישראלית. בדמי ניהול שנתיים של 1%. היקף הנכסים עומד על כ 90 מיליון ש"ח.
מחזיקה ב 81 מניות הן קנדיות והן אמריקאיות.

להגיד שאני מבין את המחשבה מאחורי תכולת הקרן, אני לא יכול. הבעיה שלי בקרן הזו היא שיש 81 חברות. אני לא חושב שלהחזיק 81 חברות זה מה שיעניק את האפסייד או היתרון על פני המדד עצמו. אני מבין את ההיגיון בהחזקת חברות קנדיות ואמריקאיות ואני גם מסכים, אך לדעתי הקרן הזו הייתה צריכה להיות סלקטיבית יותר על מנת להראות גם למשקיע שנעשתה בחינה מדוקדקת בבחירת המניות.

איביאי זיקה לקנאביס ישראל

קרן נאמנות אשר מנוהלת ע"י איביאי ובנאמנות של יובנק. חשופה לחברות הקנאביס הישראליות.
הוקמה ב 13.03.2019 ונסחרת בבורסה הישראלית. בדמי ניהול שנתיים של 1.5%. היקף הנכסים עומד על כ 16 מיליון ש"ח.
מחזיקה ב 24 מניות/ שלדים ישראליות.

רעיון נחמד. המכשיר הפיננסי היחיד בבורסה שחושף את המשקיע לחברות הקנאביס הישראליות. זהו בעצם הדבר החיובי היחיד שאני מוצא לנכון להזכיר בנוגע לקרן הזו. ההרכב של הקרן כולל גם שלדים שהודיעו בזמן כזה או אחר על כוונה לפעול בתחום הקנאביס למרות שכרגע החברה ללא פעילות אקטיבית כזו. בנוסף, החלוקה בתוך הקרן לא נכונה בעיניי ואולי זה משהו שיתנה במהלך החודשים הקרובים, כמו חשיפה מועטה לשיח (ככל הנראה המתינו ליציאה משימור, אך זאת נראה בעדכון הבא), חשיפה גבוהה לפי אל טי ועוד.
זו קרן שמתאימה למי שמעוניין להיחשף לחברות קנאביס ישראליות ואולי ליהנות גם מאפסייד שנמצא בשלדים בורסאיים (יחד עם החסרונות כמובן).

סלע קנאביס

קרן נאמנות אשר מנוהלת ע"י איילון ובנאמנות של אגוד. חשופה לחברות הקנאביס הישראליות, האמריקאיות והקנדיות.
הוקמה ב 16.10.2018 ונסחרת בבורסה הישראלית. בדמי ניהול שנתיים של 1.85%. היקף הנכסים עומד על כ 24 מיליון ש"ח.
מחזיקה ב 48 נכסים (תעודות סל ומניות).

קרן הנאמנות המגוונת ביותר בעצם. מחזיקה בשלושת השווקים.
בצד החיובי אני יכול לציין שהקרו מחזיקה במשקל גבוה מקרנות אחרות מניות שאני אישית אוהב. בנוסף, על פי הבחינה של שאר האחזקות והשוואה בין שלושת הקרנות, נראה שזו הקרן בעלת החשיפה הגדולה ביותר לחברות אמריקאיות. הקרן גם משלבת חשיפה לשלושת השווקים וכך מפזרת סיכון. מעניין לראות בעדכון הבא האם תגדיל אחזקה בשיח.

בצד הפחות טוב בעיני, ישנה אחזקה כפולה ואף משולשת של חברות. כלומר חשיפה לשלושת תעודות הסל הגדולות ביותר בחו"ל- זו הקרן היחידה שמחזיקה בתעודות סל מחו"ל, כלומר רוכשת את מתחרותיה, שאין בכך היגיון אלא אם כן אתה חושב שלא תוכל להשיג תשואה גבוהה יותר מהמתחרים. בנוסף, איני רואה היגיון להחזיק את אותן מניות בכמה תעודות סל ובנוסף גם את המניה עצמה בנפרד. קיים כפל, שילוש ואף יותר באחזקה של אותו נייר. מדוע???

אני מקווה שההשוואה הייתה ברורה בין כל המכשירים הפיננסיים.
איני ממליץ על אף מכשיר מכיוון שלכל אחד ואחת מתאים מכשיר שונה על פי העדפות ויכולות.

טדי לנץ

המידע המובא כאן הוא לצורך לימוד בלבד. אין לראות באמור משום המלצה לקנייה/ מכירת ניירות ערך מכל סוג שהוא.