אלכס קולפקוב

היום אדבר על חברת  Meta Platforms, Inc. סימבול META.

ב 28 באוקטובר 2021, מארק צוקרברג היכה את כולנו בתדהמה בכך שהוא משנה את שמה של פייסבוק למטא, ובכך שהוא הולך להתמקד בדבר שנקרא מטאוורס.

המילה המוזרה הזו עשתה הרבה כותרות, ובאותה עת, מעט מאוד אנשים הבינו מה היא אומרת. באותו זמן היינו בשיאה של המגפה, ועכשיו מטאוורס? המחשבה שהייתה לכולם בראש הייתה שמארק נפל על הראש.

ובכן, צוקרברג, כחלק מעם הנצח, הוא לא מפחד מדרך ארוכה למימוש חזונו, והוא לא מפחד לשים את היד עמוק בכיס, ממש עמוק.

בסקירה זו אמעיט מילים על הדו"ח האחרון של מטא, ועל כך שהיא ירדה כ 75 אחוזים בשנה האחרונה; משווי הנושק לטריליון דולר, ל 250 מיליארד דולר, ממוקמת במקום ה 33 בדירוג שווי החברות הגדולות בעולם; אלא אדבר על העתיד, והחזון של מטא, המטאוורס.

מה זה מטאוורס?

המונח Metaverse הופיע לראשונה בספר המדע בדיוני "Snow Crash" מאת ניל סטיבנסון משנת 1992. סטיבנסון תיאר יקום בשם מטווארס המורכב ממציאויות רבודות שונות, אליהם האנשים מתחברים באמצעות משקפיים מיוחדים ומתהלכים בהם בדמות אווטרים, במטרה למצוא מפלט מהיקום הטוטליטרי בו הם חיים.

במעבר לחזון של שנת 2022, מטאוורס הוא עולם תלת-ממדי המשלב בין המציאות לעולם הווירטואלי, בו נוכל להיפגש עם אנשים, לצפות בהופעות, לטייל בעולם, להשתתף בישיבות, לרכוש מוצרים באמצעות מטבעות דיגיטליים, להתאמן, לשחק במשחקים ועוד, כל זאת מבלי לצאת מהבית.

הגישה לעולם הזה תתאפשר באמצעות שימוש בשעונים חכמים, משקפי ואוזניות VR וטכנולוגיות נוספות המתפתחות בקצב מואץ.

עולם המטאוורס נוצר משילוב של טכנולוגיות שונות בהן:

VR (Virtual Reality) – מציאות מדומה, בה אוזניות VR מקרינות למשתמשים תמונות וקולות, ליצירת מרחב וירטואלי המדמה את העולם האמיתי.

(Augmented Reality) AR – מציאות רבודה, המשלבת אלמנטים ווירטואליים כרבדים נוספים לעולם המציאותי.

MR (Mixed Reality) – מציאות מעורבת, הממזגת בין המציאות לעולם הווירטואלי על מנת ליצור דרכים חדשות לתקשור במרחב הווירטואלי.

למה זה טוב?

בואו ניקח למשל משהו שבשלוש השנים האחרונות הפך להיות כה אינטגרלי בחיינו שאנו מתקשים לזכור איך היינו מתנהלים ללא זה, שיחות וידאו.

הזום או הTeams או Google Meet הפכו לדבר כה יום יומי שזה בלתי נתפס, אך למצב בו אנו ממקיימים שיחות וידאו יש לא מעט חסרונות.

הבולט שבהם הוא שוידאו לא נותן לך לראות מי מסתכל לאן.

תנועות ומחוות לא וורבליות (תנועות ידיים/פנים) פשוט נעלמות, מה שהופך אותנו לאנושיים.

מיקרוסופט בנו פיתרון מסוים המאפשר לקחת את הוידאו שלנו בשיחה ולשים במעין כיסאות/ספסלים על מנת שירגיל יותר טבעי, אך זה לא פותר את בעיית ה"קשר עין".

הרעיון הוא שאתם תשתמשו באווטאר תלת מימד – מיצג דיגיטלי של עצמכם – להיפגש עם אנשים בשדה וירטואלי שמדמה את ההרגשה של להיות ביחד בחיים האמיתיים.

ההרגשה הזו לרוב נקראת "נוכחות", וחברות טכנולוגיה רבות עובדות על מנת לתפוס את ה"נוכחות" הזו עוד לפני שהמגפה החלה.

אם עושים זאת נכון, הנוכחות יכולה לא רק להעתיק את החוויה של פגישות 'פנים מול פנים' אלא גם להעצים אותה:

דמיינו פגישה שבה מהנדסים העובדים בחברה לייצור רכבים, חיים בשלוש יבשות שונות מפרקים מודל תלת מימדי של מנוע של רכב חדש בשביל לשפר אותו. סוג זה של פגישות יתאפשר באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה או מציאות מדומה.

סקטור נוסף שהמטאוורס יוכל לעשות מהפכה בו הוא תחום הבריאות.

השימוש במטאוורס בסקטור הרפואי יכול להאיץ חדשנות באמצעות שיפור שיתופי פעולה ותקשורת בין ישויות שונות.

לדוגמה, רופאים יוכלו להתדיין עם רופאים/חוקרים אחרים על מחלות ובעיות של מטופלים בצורה בטוחה.

כמו כן, כבר היום, טיפול דיגיטלי כבר צובר תאוצה במטאוורס כשטכנולוגיות ה AR, וה VR מאפשרות לשיקום, קבוצות תמיכה, טיפול קוגניטיבי, באמצעות חיישנים הקשורים לחוש המישוש (haptic).

יתרה מזאת, המטאוורס צפוי לשמש כלי שימושי לביצוע ניתוחים מסובכים ולשפר את הטיפול במטופלים. ניתוחים מסובכים בקרוב ישלבו AR, כמו שהיום ניתוחים כירורגיים משלבים רובוטים.

החינוך יוכל לשנות את פניו לחלוטין. מורים יוכלו לתקשר עם תלמידיהם באמצעות הולוגרמות או להסביר חומר מסוים (מתמטיקה תיאורית, גיאוגרפיה, ביולוגיה; כל דבר שעולה בדימיונכם) בצורה תלת מימדית, שבה התלמידים יוכלו לחוש את הדברים, ובעתיד גם להריח.

ובכן, המעבר למטאוורס הוא לא יהיה מהיר, מאחר שרוב האנשים לא מחזיקים בכלים/המכשירים בשביל לפתוח לעצמם את העולם הזה עדיין, בשונה מהדרך בה המעבר ישיבות עבודה בוידאו אופשרו מכיוון שלרובנו היה מחשב או מכשיר חכם עם מצלמות.

היום, אתם יכולים לרכוש מכשירי VR מתקדמים עם כפפות או שלטים על מנת לשלוט באווטאר שלכם, אך מכשירים יותר מתוחכמים ופחות בולטים ופולשניים כמו משקפיים קלים ועדשות מגע יגיעו אלינו בשנים הקרובות.

שיפורים בטכנולוגיות התצוגה, חיישנים, עיבוד והשמע יוכלו לתפוס את כל הבעות הפנים שלכם, שפת גוף, ועוד ללא שהייה כלל. פיצ'ר מרכזי במטאוורס זה השמע המרחבי, זה גורם לדיבור להישמע כאילו הוא מגיע מהכיוון שהדובר מדבר.

'נוכחות' אמיתית תאפשר לנו להרגיש כאילו אנחנו בחדר עם מישהו ולא רק שזה יראה כך.

איפה פייסבוק ביחס למתחרות?

פייסבוק רכשה את חברת  Oculus יצרנית מכשירי ה VR הידועה, בשנת 2014 עבור 2 מיליארד דולר. מאז, החברה שחררה הרבה מכשירים ושכללה אותם מדור לדור.

כיום, המכשיר הכי מתקדם שלה נמכר עבור 1,500 דולרים (יש גם זול יותר אך לא כל כך מתקדם) , ללא ספק לא זמין לכל כיס.

אולם, מטרה של פייסבוק כרגע היא לבנות את הפלטפורמה, את הפיצ'רים, האפליקציות כך כדי ברגע מסוים המשתמשים "הרגילים", הקז'ואל, יגידו לעצמם, ואוו, באמת שווה מה שהולך לשם.

כרגע משתמשים בזה רק אותם "גיקים", אלה שאוהבים לנסות דברים חדשים, וטכנולוגיות חדשות, אולם כבר עכשיו הטכנולוגיה מרשימה, אמנם היא טרם תפסה תאוצה בקרב המשתמשים, אך ככל שעובר הזמן, עשרות אלפים ממהנדסי חברת מטא עובדים בשביל להצעיד את המטאוורס, את הגרסה שלהם קדימה.

שלרגע לא נתבלבל, מטא היא חברת פרסום לכל דבר. כרגע אנחנו נמצאים בתחתית הסייקל של מחירי הפרסום, בעקבות זאת ראינו ירידה בהכנסות אצל גוגל, וסנאפ, כמו גם אצל מטא.

בכך מטא בונה ומשקיעה מיליארדים על גבי מיליארדים במטאוורס (והיא לא הולכת לראות דיבידנדים משמעותיים טווח הקרוב מאוד), זה כדי להקדים טכנולוגית את שאר החברות הענקיות, ושכול המשתמשים יהיו על המערכת שלה כמו שכולם נמצאים על פייסבוק ואינסטגרם, וואטסאפ, אבל על אמת.

מטא רוצה להיות בעלת הפלטפורמה, וכך לשלוט בכל, ובעיקר בשטחי ומחירי הפרסום במטאוורס.

נתונים פיננסיים

שווי שוק – 240.2 מיליארד דולר

מכפיל רווח עתידי – 10.8

מכפיל מכירות – 2.03

מכפיל הון – 1.96

מצבת עובדים – 87,314

אחוז שורט – 1.12%

ב26 באוקטובר דיווחה החברה על הכנסות של  27.7 מיליארד דולר ברבעון השלישי של השנה, ירידה של 4% לעומת הכנסות של 29 מיליארד דולר בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. זאת, לאחר ירידה של 1% בהכנסות ברבעון השני של 2022.

סך הוצאות מטא ברבעון השלישי של השנה הסתכמו ב-22 מיליארד דולר, גידול של 19% לעומת הרבעון המקביל ב-2021, בעוד שהחברה צופה כי הוצאותיה בשנת 2023 כולה יהיו בטווח של 96-101 מיליארד דולר, גידול לעומת הכנסות חזויות מעודכנת ל-2022 בסך 85-87 מיליארד דולר.

הכנסות ריאליטי לאבס – הכוללות מוצרי חומרה, תוכנה ותוכן הקשורים למציאות מדומה ומציאות רבודה – הסתכמו ב-285 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה, ירידה של 49% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת.

בתוך כך, ההפסד התפעולי של ריאליטי לאבס ברבעון האחרון התרחב ל-3.67 מיליארד דולר – ההפסד הרבעוני הגדול שלה אי פעם – לעומת הפסד תפעולי של 2.63 מיליארד דולר בתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

הפסדי ריאליטי לאבס מתחילת השנה מסתכמים ב-9.4 מיליארד דולר, ומטא העריכה בעת פרסום הדו"חות כי הפסדי החטיבה צפויים לגדול משמעותית בשנה הבאה.

נקודת אור חיובית הייתה טיפוס במספר המשתמשים היומיים של הרשת החברתית הגדולה בעולם, כלומר משתמשים שנכנסו לפייסבוק לפחות פעם ביום, ל-1.98 מיליארד ברבעון השלישי, לעומת 1.97 מיליארד ברבעון השני של השנה. מספר המשתמשים הפעילים החודשיים של פייסבוק גדל ל-2.96 מיליארד – מעל לתחזיות.

אתגרים

מטא מתמודדת עם של אתגרים מלבד הירידה במחירי הפרסום, ובהם אקלים מקרו-כלכלי קשה במיוחד, שכבר אילץ אותה להקפיא גיוס עובדים בחודש שעבר. כמו כן, החברה נמצאת תחת לחץ רגולטורי וחוקי כבד, מעצם היותה הרשת החברתית הפופולרית והגדולה ביותר בעולם.

במקביל היא נאלצת להתמודד עם תחרות גוברת מצד אפליקציות ורשתות חברתיות כמו טיקטוק הסינית, שגונבות קהל צעיר מאינסטגרם ומפייסבוק, שבכך היא משקיעה מיליארדים רבים כדי למשוך אליה חזרה משתמשים שעבורו לטיקטוק ממנה.

מלבד זאת, אפל מכניסה מעת לעת בתקופה האחרונה שינויים בדרישות הפרטיות של מערכת ההפעלה של מכשירי אייפון, שמחבלים ביכולתן של חברות פרסום מקוון כמו מטא לנטר משתמשים ולהתאים להם פרסומות ממוקדות.

סיכום

מטא נכון להיום מקדימה את כולם בסיבוב בכל הקשור למטאוורס וVR.

היא משקיעה בכך הון רב, ויש לה ניסיון רב בייצור חומרה, בעוד שכעת במקביל היא משקיעה בתוכנה.

אם אתם מאמינים בעתיד המטאוורס, ביכולות ובכך שזה העתיד של האינטרנט, אז הדוח האחרון לא אמור להדאיג אתכם, וזו הזדמנות נהדרת עבורכם.

אולם, בלי קשר, פייסבוק נמצאת במכפילים היסטוריים, ומחירי הפרסום הנמוכים לא יישארו כך לנצח, אז גם אתם לא מאמינים דגולים במטאוורס או עדיין סקפטיים, למטא יש כרית ביטחון של מזומן רב בשביל לשרוף ולהשקיע בזה.

בל נשכח, החברה עדיין רווחית ועם מזומנים בסך למעלה מ 30 מיליארד דולר, החברה במצב די בטוח.

נקודה למחשבה – כרגע מטא לא מאוד אהובה בציבור ולא בקרב הפוליטיקאים, ויש דיבורים (כבר מספר שנים) שאפל תוציא מכשיר VR משלה, מצד אחד זה יכול לקדם את תחום המטאוורס מספר צעדים קדימה מצד שני זו תהיה תחרות משמעותית.

המידע המובא כאן הוא לצורך לימוד בלבד. אין לראות באמור משום המלצה לקניה\ מכירת ניירות ערך מכל סוג שהוא.