הי חברים,

כבר שנתיים שאני "חופר" על תחום המציאות הרבודה והבינה מלאכותית בהקשר של השבבים והחברות שעושות את זה וכ"ו…

לפעמים נדמה לי שקצת הקדמתי את מה שיאוחר בכמה שנים והפירות יקטפו בתקופה יותר מאוחרת. קצת כמו שסקרתי בשנת 2012 חזק מאד את תחום הסייבר שהבשיל רק שנתיים מאוחר יותר.

אז בואו נעשה טיפה סדר וניתן דוגמא.

רובוט בייביסיטר

קודם כל המחשבות שלי על התחום החלו דווקא ממכה שקיבל הילד שלי אורי.

יצאתי עם הילדים לגן שעשועים בשבת, ושמרתי על התינוק, ושני הילדים הגדולים החלו להשתולל.

הילד האמצעי שלי, התנגש בעמוד וחטף פצצה רצינית בראש.

לא יכולתי לעשות הרבה, כי שמרתי באותו זמן על התינוק ואני לא יכול לעקוב אחרי כל תנועה שלהם.

במוצ"ש, דיברתי עם אפי, ואמרתי לה ,שאני לא מבין, איך אין רובוט ששומר על הילדים בבית.

כי מה כולה צריך? רובוט עם עיניים מסביב לכל הראש,שיאותת להורה אם סכנה מתקרבת עפ"י הגדרות שינתו לו מראש.

אני יכול להרחיב פה על העניין הזה, אבל זה פחות חשוב. בגדול,לא מדובר בסיפור מסובך להפעלה,יש כבר את הרובוטים ,השבבים והיכולות וכנראה שדבר כזה יימכר בעתיד ואולי יהיה בכל בית .

עכשיו בואו נלך למספרים,

תחום הרובוטיקה מתרחב בשנים האחרונות לתחומים חדשים לגמרי, כמו האנליטיקה הארגונית, הרפואה, הביטחון, החקלאות ועוד.

לפי הערכות, שוק הרובוטיקה הגלובלי צפוי לצמוח בקצב דו-ספרתי ולהגיע לכ-150 מיליארד דולר עד שנת 2020, כאשר סגמנט הבינה המלאכותית צפוי לגדול פי עשרה בחמש השנים הקרובות.

תבינו גם מה זה אומר לגבי שוק השבבים החכמים סטייל אינבידיה,AMD,MU ועוד…

השימוש באוטומציה וברובוטים מאפשר לחברות מהעולם המפותח להגדיל את נתח הייצור המקומי בלי לפגוע בשיעורי הרווחיות. הדבר צפוי להוביל לחיסכון של כ-25% בעלויות השכר, לצד שיפור של כ-30% בפריון העבודה עד שנת 2025.

כלומר- שאני אומר, שהעולם עובר בתקופה זו טרנפורמציה אמיתית שלא קרתה בו עשרות שנים,רבים לא מבינים את זה, ועסוקים בנקודה הזו בריפרש…אבל אם תסתכלו ממעוף הציפור ותכירו קצת את המספרים –תבינו לאן מועדות פנינו.

התחום המתפתח-מכוניות אוטונומיות

בואו נדבר על ההתפתחויות בסקטורים השונים:

המגזר התעשייתי-

הנמצא כבר עכשיו במצב מתקדם יחסית לשאר הסקטורים מבחינת השימוש ברובוטים, משתמש בכלי האוטומציה עבור 10% מהתהליכים העסקיים בלבד, כאשר נתח זה צפוי לעלות ל-25% בעשור הקרוב.

המגזר הביטחוני-

הציג בשנים האחרונות, התקדמות של ממש בשימוש ברובוטים הכוללים מזל"טים, אמצעי תקשוב ולוחמה אלקטרונית ולוחמה זעירה ומי יודע מה עוד יש לצה"ל…

במגזר הרפואה-

שימוש ברובוטים,אנו מכירים מצויין מחברת מזור הישראלית שאיננה היחידה, שמנתחת עמודי שדרה ומוח בעזרת רובוטים.אבל בעו חברות נוספות יש היום יכולות לבצע פעולות ניתוח מורכבות באמצעות רובוטים חכמים ומדויקים.

השוק המתפתח ביותר בתחום הבינה המלאכותית והרובוטיקה הנו בתחום המכוניות האוטונומיות.

בראייה ארוכת הטווח, שוק כלי הרכב האוטונומיים צפוי להגיע ל-80-90 מיליארד דולר עד שנת 2030, שוק האנליטיקה והבינה המלאכותית צפוי לגדול לכ-70 מיליארד דולר, שוק הרובוטים הרפואיים מוערך ב-18 מיליארד דולר, ואפילו מגזר החקלאות השמרני צפוי להוות שוק יעד של כ-16 מיליארד דולר לפתרונות הרובוטיים.

תעודת סל שמכילה את שני התחומים

מי שנותנת בבורסה מענה לתחום הרובוטיקה והבינה מלאכותית היא הקרן BOTZ שהונפקה בשנת 2016,שמחזיקה 30 חברות בתחום ברובן מיפן.

הנציגות הבולטות בקרן- חברת Intuitive Surgical (סימול: ISRG) האמריקאית, שפיתחה מערכת רובוטית המכונה DaVinci לביצוע ניתוחים מדויקים במיוחד, חברת התעשייה האירופית ABB ( ABB), חברות יפניות המתמחות ברובוטים לרצפת ייצור במפעלי תעשייה, כמו Keyence ואפילו מובילאיי הישראלית שם.

לסיכום, מי שמחפש חשיפה לתחום הבינה הרובוטיקה- יימצא בתעודה הזו בית חם.