עינב כהן

בספר "לא רציונלי ולא במקרה" של דן אריאלי,הוא מספר סיפור מעניין שאפשר לקשר אותו מיידית לשוק ההון (למרות שבאופן מוזר בספר הוא לא עושה את זה..).

הוא נתן לסטודנטים שלו בארה"ב,משחק מחשב, שבכל זמן נתון מופיעות 4 דלתות, כאשר רק כשלוחצים על דלת-יודעים כמה כסף נכנס לך לקופה.

למשל-

בחרת בדלת א'-בינגג-נכנסו לך 4 דולר לקופה.

בחרת בדלת ג'- בינגג, נכנסו לך 2 דולר לקופה.

וזה כל פעם משתנה…

העניין הוא, שכל מעבר מדלת אחת לרעותה- עולה כסף…

עכשיו, אם אתה לא משתמש בדלת מסויימת- היא קטנה וקטנה עד שנעלמת כליל.

כך שאם אתה רוצה שהיא תשאר קיימת- אתה חייב ללחוץ עליה ובכך אתה בעצם משלם עמלה כי עברת מדלת אחת לרעותה…

המטרה- לצבור כמה שיותר כסף ב30 כניסות לדלתות.

מרתק נכון?

עכשיו תנחשו מי ניצח?

המחקר הוכיח כי אלה שהחליפו הכי פחות בין דלתות-ניצחו.

העניין הוא שלא היו הרבה כאלה, כי התאווה של רובם היה כן לעבור בין דלתות וחששו שמה דלת תעלם ויש שם פוטנציאל לכסף גדול…

משוגע לגמרי.

כמה זה מזכיר את ההתנהלות בבורסה…

היה לי אתמול שיעור עם אבישי,בחור רציני מאד.

בשיעור האחרון דיברנו על אסטרטגיות מסחר.

הוא אומר לי-האסטרטגיה שלי זה להרוויח כמה שיותר.אני לא רוצה להרוויח 60% אם אפשר לעשות במנייה אחרת 80%….

אתם אולי מחייכים עכשיו, אבל זה אותו סרט של כולנו.

מנייה מסויימת שלנו עולה בעצלתיים ,או למשל לא עולה, ואנחנו רואים אחת אחרת שעולה חזק, ישר עולה בראש 'נו למה לא להחליף את זאתי בזאתי….'.

אז אם ניקח ברצינות את הסקר שעשה דן אריאלי, מדובר בסגנון מחשבה שאומר שריבוי החלפות יביא בסופו של דבר למפח נפש, זה לא אומר שלא צריך להחליף בכלל,אבל מי שבטירוף על זה וכל הזמן מחפש "יותר", סביר שבסופו של דבר יפספס מהלכים ויעשה הרבה פחות.

אבל, אריאלי עשה את המחקר הזה בזמן מוגבל על גיל מוגבל…האם המחקר הזה הנו חד משמעי לכל תקופה ולכל זמן? לא בטוח ויכול להיות שלא. אני לא חותם על זה. אולי התוצאות של המחקר בגדול אחרות לגמרי לתקופת זמן ארוכה יותר וכן עדיך כל הזמן "לחפש" את מה שנותן יותר…לא יודע, אבל יש משהו שאני כן יודע די בוודאות גדולה ועל זה אדבר עכשיו:

"הכריש של הגלים"

יש לי איזה חבר, שכל היום מחפש איפה לגלוש, אבל לא בקטע של פה ושם אלא זה החיים שלו.

איך זה עובד:

הוא קם בבוקר, מחפש באינטרנט באיזו מדינה יש גלים גבוהים- ופשוט טס לשם עם הגלשן שלו ומצלמה לצלם את הפוזות לפייסבוק.

ככה הוא עושה כל שלושה חודשים בערך. מחפש מיקום והולך לתת בראש.

אז למה אני מספר לכם את זה?

תראו, אני מקפיד בסקירות שלא לדבר נטו על מניות אלא על חברות והפיתוחים שלהם, אין לי שליטה על מה שקורה בבורסה וכל הקפריזות שלה.

 

אבל כאיש שוק ההון, שמלמד אסטרטגיות מסחר בקורס שאני מעביר, לא קשה לראות כי בשמונה השנים האחרונות חל שינוי מהותי בסגנון ההשקעה העולמי.

הרשתות החברתיות,מביאות מבול מהיר מאד של מידע, חיובי או שלילי,שהמוני העם נחשפים אליו ופועלים על פיו.

אם פעם,היה לוקח 3-4 ימים עד שמידע היה עובר, היום זה שנייה-שתי שניות וזהו. כל העולם יודע.

אי אפשר להתעלם מהמציאות הזו, אי אפשר להתייחס לעולם באותה צורה כפי שהיה לפני, ובטח ובטח לא בכלכלה.

האם אני אוהב חברות ומאמין שיתנו עבודה עוד עשור גם?התשובה כן. האם אני מאמין שהמניה שלהן יכולה להתרסק ב80-90 אחוז בשלהי הדרך?כן! בעיקר בגלל הרשתות החברתיות.

קחו חברה כמו אפל למשל.עצומה לכל הדעות, נאמר שתהיה לה איזו בעיה ברבעון מסויים והרווח ירד ב40%. מה נראה לכם שהמנייה תרד ב40% בהתאמה? לא. כנראה שתרד הרבה הרבה יותר.ככה זה בעולם הרשתות החברתיות והשיתוף המהיר.

אותו דבר גם לטובה. ממליכים מלכים כמו טיל, ומי שעיניו בראשו-ידע לנצל זאת.

אני לא בטוח ,שאם בינג'מין גרהם היה חי כיום ,הוא היה מאמין בשיטה שלו כמו בעבר,כאשר היה צריך ללכת לסיפריה העירונית בארה"ב ולהוציא את הדוחות של החברות…

קטונתי, אבל לדעתי גם השיטה של וורן באפט לא מחזיקה מים בעולם של היום וכבר לא תחזיק אלא רק להיפך-המשמעות שלה תלך ותאבד את הרלוונטיות.

אין יותר את התסריט הזה של לשבת על נייר לכל החיים…לא משנה כמה החברה מאחורה טובה…זה עולם שההשגחה עליו צריכה להיות כיום פי מאה יותר טובה, ולכן לעשות כסף בבורסה דרך יועצי השקעות בבנק זה מאד קשה כי הם עובדים באיטיות.

השיטה היחידה שקיימת בעיניי ומחזיקה מים זה "שיטת הגלים". לזהות איפה הטרנד, לחפש את המניות שמתחילות גל עולה ולרדת שהגל יורד ולא לחזור עד שהגל עולה שוב.

איך מזהים גל עולה? יש כמה שיטות, ויש כמה שאני המצאתי ומלמד אותם, לא אדבר עליהן פה כי זה מורכב ומצריך לימוד יסודי, אבל הרעיון הכללי הוא לרכב על הגל ולרדת ממנו כשהוא נחלש.

איפה הגל נמצא? באיזה סקטור? באיזו מדינה? מה זה משנה.העיקר שיש גל. חבר שלי היה צריך לגמוע מאות אלפי קילומטרים למצוא גל גבוה ,אצלכם זה מרחק לחיצה על מקלדת אז אל תרחמו על עצמכם…

"הצמח של מעוררי החלומות בבורסה"

בואו נדבר על הקנאביס רגע באותו הקשר,

אני יודע שאני בדעת מיעוט, בעיקר בדעת מיעוט מול חבריי טדי ועדי, אבל אני לא מאמין ברעש ובצלצולים של הסקטור הזה של הקנאביס.

בעיניי זה לא יחזיק מים, מלבד באמת החברות הגדולות ביותר, שאולי נראה 3-4 בבורסה הישראלית שישארו פה בסוף השאר ימחקו 99% מהערך.

הצמח הזה מרגיע ומפחית כאב וזה סבבה ,אבל עשו ממנו כאילו מחר הוא הולך לפתור את כל בעיות העולם,יאאאלההה…יש מלא צמחים ויש מלא משחות ומלא טיפולים, ועד שנראה פה משהו קליני מהסיפור הזה זה אולי עוד עשור.

ייצוא אני לא רואה שייצא מכאן בשנתיים הקרובות, מלבד מוצרי קוסמטיקה וכ"ו שזה כרגע רק פארמוקן ופנאקסיה (מהבורסאיות כרגע),וגם הם יצטרכו להתמודד מול עוד מיליוני מוצרים שיש בעולם.

רעש וצלצולים.

אבל מה?וואלה זה מביא כסף, הגל קיים, עד שהגל הזה יתרסק.

האם לא צריך להשקיע ?האם לשלול? למה? הגל קיים וזה מה שחשוב. לא צריך להיות פלצן. צריך לרכוב עליו עד שהוא נחלש ויאאלה ביי לדבר הבא.

כבר אמרתי והערכתי, שהבורסה פה תהפוך בעיקר לבורסת קנאביס, חברות רבות צובאות על דלתות הבורסה להיכנס, את המשקיעים רק זה מעניין, וטוב שכך,אבל ח'ברה, גם זה ייגמר בסוף, ומי שחושב שהוא ייקנה ויעצום את העיניים ויפתח עוד 3 שנים ויהיה לו בוננזי-חי בסרט.

אז כן, תלמדו ליהנות מהאלכוהול המשובח המוגש לכם במסיבה, רק תדאגו שלא להיות שיכורים ביציאה- כי זה תאונה בטוח.