הי לכולם,

חברת שופרסל, הנה אחת מהחברות שהוגדרו על ידי בתחילת השנה העברית כאחת מהחברות הטובות של השנה הקרובה.

מי שקצת מעורה במה שקורה בשופרסל מבין, שהחברה הזו מכוונת הרבה, אבל הרבה יותר גבוה מהמקום שהיא נמצאת עכשיו.

מחאה חברתית ששינתה הכל

באיזור שנת 2010 ,השתתפתי כעיתונאי,במסיבת עיתונאים גרנדיוזית ביותר שארגן רני אהב לשופרסל,הם היו שם זחוחים, שבעים,וציינו יעדים לעשור קדימה עם מספרים מדוייקים בלי להתבלבל בכלל.

ראיתי שם אנשים משכילים מאד,אבל לא "ציידים", לא כרישי שטח, מה שכן אפשר להגיד על אייל רביד ורמי לוי, וזה נראה לי יותר כמו הופעה ב"הבימה" ולא באמת אמירה של חברה רצינית.

שנה אחרי, החלה המחאה החברתית, הרווחים של החברה ירדו ב50%,המנייה התפרקה, חלק מהמנהלים נשלחו לכלא בשל התאמת מחירים עם רשתות אחרות וזה נראה רע.

אחרי שנה, ששופרסל היתה בשפל של השפל, ראיינתי לאתר "ישראל בורסה", את אייל רביד,מנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי.

הוא היה אז על הסוס, הרווחים שלו עלו בחוזקה, ושופרסל היתה על הרצפה, אבל הוא אמר לי בראיון- "שופרסל תתאושש הכי חזק, אי אפשר באמת לתת להם קרב לאורך זמן".

היה נשמע לי מוזר מה שאמר, בכל זאת באותה תקופה כולם קטלו את שופרסל, ודווקא אייל רביד, שנחשב איש עם כבוד עצמי גבוה הרבה מעל הממוצע הביא "יציאה" כזו, אמרתי לעצמי –'וואלה, אם זה ככה, כדאי להתחיל לעקוב מקרוב'.

ואכן עקבתי, ופירטתי לאורך השנים האחרונות את מה שקורה בשופרסל,שגולת הכותרת היתה פתיחת המותג הפרטי, שבעצם נותן את התשובה לתקופות פחות טובות מבחינה כלכלית, ונותן פייט הגון למתחרים מה שלא היה לה אז.

לחברה הצטרפו אנשים,שלא באים ברעש וצלצולים ועושים בשקט את העבודה, שהם אולי יודעים, שעל מה שהם עושים היום-יכתבו מאמרים בעוד 5 שנים…

מהלכים משני מציאות

אז מה בעצם קורה בשופרסל שמשנה את התמונה כל כך חזק?

אז ככה, החברה עשתה בשנים האחרונות כמה מהלכים שאנסה לפרט לכם עליהם בצורה נקייה, על מנת שתבינו לאן פניהם:

1.המותג הפרטי- כפי שכבר דיברתי למעלה. מוצרים שהרשת בעצמה מייצרת ומשווקת,שהיא מוכרת במחיר מתחרה למוצרים אצל המתחרים ,כאשר המותג הוא שופרסל.

התשובה שלהם לציבור שחושק במוצרים ללא מותגים שזולים יותר.

2.שופרסל רכשה את ניו־פארם מידי המשביר לצרכן תמורת 130 מיליון שקל,והיא תהפוך בעצם גם את המותג שלה לתחום הקוסמטיקה.

3.לפני חודש, החברה הודיעה כי פתחה פורמט חדש של חנויות Cash and Carry למכירה בסיטונות לחנויות מכולת וקיוסקים.עוד מנוע עסקי מעניין מאד.

4.כמו כן פורסם, שהרשת גם רוצה להרחיב משמעותית את פעילות ההלוואות ובנוסף בכוונתה להתחיל לפעול כסוכנות ביטוח בשיתוף פעולה עם AIG. לשם כך, היא ממתינה לאישור של רשות שוק ההון.כלומר-עוד סקטור ששופרסל שמה עליו את היד.

העסק הזה יהיה מובנה דיגיטל ברמה גבוהה,וכנראה לא דרך סוכני מכירות רגילים.

5.שופרסל הודיעה, כי תחל למכור לחברי המועדון שלה חבילות תיירות של חברת גוליבר, ותגזור עמלה מכל עסקה.

במסגרת ההסכם תציע שופרסל חופשות בחו"ל במחירים מופחתים. צריך להבין, במועדון הלקוחות של שופרסל חברים כ־1.8 מיליון בתי אב…

6.צריך מאד לשים לב לכרטיס האשראי החדש של שופרסל.

בספטמבר היא הודיעה על סיום שותפות בת עשר שנים עם לאומי קארד וחברה לחברת כאל, שעמה השיקה בשבוע שעבר כרטיס אשראי חדש.

בימים האחרונים נפרסו דיילי מכירות של שופרסל בסניפים, במטרה להחתים את לקוחות הרשת על הצטרפות לכרטיס האשראי החדש. כמתנת הצטרפות מציעה הרשת עגלת קניות של עד 180 שקל חינם.

הפרסומות עליו בכלי התקשורת מסיביות לאחרונה. שופרסל שמה מול עיניה, להגדיל את מנויי הכרטיס והם כנראה יודעים מדוע…ההתרחבות של הרשת, תיתן להם דריסת רגל בעוד תחומים נוספים והם יוכלו להרויח מכל עסקה שמישהו יעשה דרך הכרטיס.

בשבוע שעבר פורסם, כי הערכת השווי, שבוצעה על-ידי משרד סוארי, קבעה לשופרסל פיננסים שווי ממוצע של 794 מיליון שקל ,מדובר בשווי הגבוה ב-70% משוויה הנוכחי של החברה בספרים, העומד על כ-464 מיליון שקל.

לסיכום, שופרסל רוצה לההפך למפלצת. היא הופכת לאכזרית למתחרים ולספקים ובעצם שמה לעצמה מטרה להיות "האמזון" שלישראל שבולע הכל.

נדמה לי, שהאנליסטים עוד לא ממש קלטו מה הם מנסים לעשות ואיפה החברה תהיה עוד 3 שנים קדימה.

המנייה נסחרת במכפיל 19.5 ומחלקת דיבידנד שנתי של 4.5%.