הי לכולם,

בואו נדבר על חברת שוהם ביזנס שמנייתה נוזלת למטה בקצב מסחרר אבל העסק מראה מספרים אחרים לגמרי.

מי את שוהם ביזנס?

חברת שוהם ביזנס, פועלת בתחום האשראי החוץ־בנקאי במיקוד בחלק הצפוני של המדינה.

בעל השליטה הנו אלי נידם,יזם נדל"ן ואיש פעיל חברתית ופוליטית בצפון, ומנכ"ל החברה הנו אלי כהן, שהיה בעבר מנהל תחום ההלוואות באיזור הצפון בבנק הפועלים.

זה לא סוד שתחום האשראי החוץ בנקאי נמצא בישראל בעלייה, כאשר,כבר אחרי חצי שנה מתחילת פעילותה, שוהם ביזנס מציגה רווח נקי , אבל עדיין מדובר בחברה בחיתוליה, שעוד תצטרך להוכיח שהיא כאן כדי להישאר ולהגדיל את נפח פעילותה.

דוחות שוהם ביזנס:

דוחות החברה האחרונים היו חזקים מאד ומעל כל דוחות הסקטור שהיו די פושרים.

הכנסות המימון הסתכמו ברבעון השלישי לשיא של 5.4 מיליון שקל, גידול של פי 4.2 בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

הכנסות המימון, נטו, ברבעון השלישי של 2017 הסתכמו לשיא של 3.5 מיליון שקל, גידול של פי 4.6 בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

הרווח הנקי ברבעון השלישי של 2017 הסתכם בכ- 1.8 מיליון שקל (לאחר הפרשה של 115 א’ שקל, שאיננה תזרימית, בגין ערבותו של בעל השליטה), פי 5.2 בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

במהלך חודש יולי 2017 החברה השלימה גיוס מוצלח במניות ובאופציות על סך 21 מיליון ש"ח וכך הגדילה את תיק האשראי, וכנראה תגדיל אותו עוד יותר מכיוון שהחברה קיבלה פיזית את הכסף רק בסוף יולי וחלק מהרווחים ממנו יבואו רק ברבעונים הבאים ובנוסף, בזכות הגיוס הזה היא הצליחה להוריד את עלויות האשראי שלהם.

התשואה של החברה במונחי הרבעון האחרון היתה 21.5%.היא הודיעה כי היא לא צפויה לרדת מזה ברבעון הבא באם לא יהיו הפתעות יוצאות דופן, כך שמדובר בתשואה גבוהה ללא ספק.

האם הם יוכלו להישאר עם התשואה הזו לאורך זמן?אני בספק גדול. הם עובדים מול מתחרים חזקים עם מרווחים נמוכים מהותית, וככל שתיק הלקוחות שלהם יגדל- כך הם יורידו מרווחי ריבית כדי להוריד את פרופיל הסיכון.

מתי זה ייקרה? פה העניין הגדול. לקראת רבעון שלישי-רביעי, שוהם צפויה לצאת לגיוס אגח. עפ"י הריביות בשוק זה יהיה בסביבת ריבית של 3-4 אחוז שנתי, וכך הם יוכלו להרוויח כסף מהכסף שיגוייס וכן להוריד את הבנקים לתת להם אשראי נמוך יותר.

הם לא מגייסים אגח עכשיו, מכיוון שעל פי החוק החברה צריכה להיות רשומה תקופה מסויימת של זמן כדי להנפיק וזה טרם קרה.

עכשיו למה הנייר יורד בבורסה?לא בדיוק ברור ואין איזה דיווח שראיתי שמשנה משהו. יכול להיות שגוף שמחזיק סכום גדול של כסף החליט לשחרר מהנייר והוא מפיל אותו.

בואו נלך למספרים,

שווי החברה עומד היום על 64.7 מיליון ש"ח.

מכפיל רווח 24.5 מטעה. משום שכפי שכתבתי מעלה, הקפיצות של החברה הנן משמעותיות.

החברה עשתה ברבעון האחרון 1.5 מיליון ש"ח רווח נקי.

כך שאם נאמר, שהיא כלל לא תצמח, ותשאר ברמה השנתית ברווחיות הזו, אזי נקבל מכפיל 10.7.

אם נאמר ,שהחברה תגיע לרווחיות של 2 מיליון ברבעון (מה שהגיוני שכן החברה גייסה 21 מיליון ש"ח), אזי נקבל מכפיל עתידי של 8 בלבד.

גיוס אג"ח של החברה ,עשוי לטרוף לה את הקלפים ולהקפיץ אותה מבחינה עסקית,שכן עם תיק אשראי יותר גדול היא תוכל להוריד ריביות ללקוחות וגם לגייס הון בפחות כסף, מה שיוריד לה סיכון, ועשוי להגדיל לה פעילות.