טדי לנץ

אנו עוסקים רבות בשלדים בורסאיים ובפוטנציאל שטמון בהם, וחשוב להבין גם את הסיכון- כמו מחיקה של השלד ממסחר (מקרה וויטסמוק ובטר), ביטול או דחיית עסקאות (מקרה נקסטייג' ומיקרומדיק).

אך לא זו הסיבה שהחלטתי לכתוב על שלדים היום. הסיבה היא בעקבות פוסט שנתקלתי בו באחת הקבוצות בפייסבוק, ושם מוכר שקפץ לי לעיניים- Merida Capital.

מי משדבר איתי על בסיס יומיומי בוודאי מכיר אותה ואלו מכם שאולי זוכרים את הסקירות הראשונות, גם לכם זהו לא שם חדש. אך לאלו מכם שלא מעורים בנושא, הרשו לי בקצרה להסביר.

חברת Merida Capital היא חברת השקעות פרטית שנמצאת בנוף הקנאביס כבר מ 2012 ואנשיה אף לפני כן. זו חברה המשקיעה בחברות פרטיות וציבוריות בתחום הקנאביס. היא מחפשת אחר חברות טכנולוגיות וייחודיות בתחום. עוזרת במימון, בגיוס והסברה בתעשיית הקנאביס.

נתקלתי בה לראשונה לפני כשנתיים, כאשר שמעתי באחד הפודקסטים את דני מוזס. דני מוזס הוא אחד האנשים שמופיעים בסרט "The Big Short", שנכתב על ספר שמגולל את משבר הדיור האחרון.

דני מופיע שם כאחד מהבודדים שגילו את המשבר לפני כולם. הוא ניהל קרנות גידור בעברו, מקושר מאוד בתעשיית שוק ההון, וול סטריט- הבנתם את הרעיון. אך הדבר שבאמת חשוב כאן, הוא שכפי שניהל פוזיציות שורט על הדיור בארה"ב באותה תקופה, כך הוא גם לונג קנאביס (מי שמעוניין מוזמן להקשיב לו. הוא זורק רמזים ושמות של חברות מעניינות).

נחזור לענייננו. אז חברת Merida, שם הוא משמש כיועץ בכיר, החליטה לעשות מעשה לפני כמה ימים. שבוע בדיוק בעצם ולצאת לבורסה.
השונה כאן, הוא שהיא לא הנפיקה עצמה כחברת אחזקות או אפילו לא הנפיקה את פעילותה (למרות שבעקיפין כולם יודעים באילו אנשים מדובר).

היא הנפיקה סוג של שלד. כן כן, שלד או באנגלית כפי שנהוג לומר כ SPAC (Special Purpose Acquistion Company) או Blank Check Company (לא Shell Company שזו חברה שקיימת כבר).

כוונה ברורה ללכת למיזוג

מבולבלים??? בצדק. אבל מיד נעשה סדר.
במקום שהחברה תרכוש שלד בורסאי שמגיע עם הנהלה כושלת כנראה, אולי חובות, גיוסים מיותרים וכאב ראש אחד גדול, בארה"ב ניתן להנפיק שלד.

חברה שמטרתה הוא לרכוש/ להתמזג/ לשתף פעולה עם חברה או כמה חברות אחרות.
הכסף שמגויס מהציבור נשמר בחשבון נאמנות, כך שישמר מפני הונאה.

בנוסף, אם לא נמצאה חברה למיזוג בפרק זמן שמצוין בתשקיף, הכסף מוחזר למשקיעים.
העסק הזה גלגל השנה כמעט 12 מיליארד דולר ב 50 עסקאות כאלו שבוצעו.
ניתן לראות כמה דוגמאות משנים עברו.

בשנת 2005 לדוגמא, חברת Chardan ביצעה גיוס של 34.5 מיליון דולר לפי אותו שווי. כאשר כעבור שנתיים התמזגה לחברת Hollysys בתמורה ל 27.4% מהחברה הממוזגת. שווי החברה כיום עומד על כ 900 מיליון דולר. דוגמא נוספת (למרות שכשלה לבסוף), היא חברת Chuck E Cheese שרצתה לחזור לציבוריות באמצעות חברת Leo Holdings (https://finance.yahoo.com/news/chuck-e-cheese-abruptly-cancels-233000086.html).

החברה שארצה לדבר עליה היום היא חברת Merida Merger Corp, סימבול MCMJU.
אז כמו שאמרנו, חברת  Merida החליטה להיכנס לעסקי הבורסה בעצמה.

החברה גייסה ב 05.11.2019 120 מיליון דולר לפי שווי של 120 מיליון דולר, כאשר חילקה 12 מיליון מניות בעלות של 10 דולר לכל מניה. בנוסף, חילקה אופציה וחצי על כל מניה במחיר מימוש של 11.5$ לאופציה (כך נהוג בגיוס בסוג חברות כאלה- מתן אופציות בתוך או קרובות מאוד לכסף).
מי שניהל את הגיוס היא חברת EarlyBirdCapital שקיימת כבר 20 שנה ומובילה בתחום ה SPAC.
על פי הפרוספקטוס החברה לא חייבת להשקיע בקנאביס ויכולה למצוא חברה בתחום אחר כמו נדל"ן. אבל… נו באמת..

 

מהן האפשרויות בעצם?

על מנת שבעלי המניות ירוויחו, ממש כמו בשלד, הנתח שהשלד אמור לקבל צריך להיות גבוה מספיק כדי להוסיף ערך משמעותי לבעלי המניות. שווי ההנפקה הוא לא נמוך, אך משקף את איכות האנשים והמשאבים העומדים מאחורי החברה הזו.
ההנפקה בוצעה הן בבורסת NEO הקנדית והן בבורסת NASDAQ בארה"ב. מה שאומר, שחברה בעלת נגיעה ישירה בקנאביס ברחבי ארה"ב לא תוכל להיכנס כרגע כאפשרות למיזוג.

מה כן? חברת קנאביס שפועלת בארה"ב אך ללא נגיעה ישירה בצמח, כמו חברת אריזה וכו'. אפשרות נוספת היא חברת קנאביס בינלאומית ללא פעילות בארה"ב. ואפשרות שלישית, שאולי היא הסבירה או ההגיונית ביותר לדעתי, היא לחכות כשנתיים- שלוש, בתקווה שהמחסום הפדראלי יוסר ואז להכניס חברת קנאביס בעלת פעילות גדולה בארה"ב.

סיכום

כפי שניתן ללמוד ממקרי עבר, צריך "לשבת" על הנייר כדי אולי לראות רווח כלשהו- מקרים של שנתיים ואף יותר. קיים סיכוי של יותר מ 50% על פי בחינת מקרי העבר שהנייר ייסחר מתחת למחיר ההנפקה שלו ובנסוף גם יימחק (אך יוחזר הכסף למשקיעים). שם המשחק הוא סבלנות והבנה מי האנשים הנוגעים בדבר. ההימור כאן הוא על ההנהלה.

אין ספק כי מדובר פה באחד צוותי הניהול המוכשרים, אמינים ומוערכים ביותר שיש בשוק הקנאביס להציע. ואני לא חושב שיש חברה היום שלא הייתה רוצה את החותמת של האנשים הללו.
האם שווה להמתין לבחורה/ בחור שאתם חושקים בו בידיעה (או רמת וודאות גבוהה ליתר דיוק) שהוא/ היא יחכה לכם? זו שאלה אישית שלכל אחד/ת תשובה שונה.