אלכס קופלקוב

היום אדבר על חברת Akamai Technologies סימבול AKAM.

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעותית בתעבורת הרשת. זוהי מגמה אשר ממשיכה מהעשור הקודם ולא נראית שהיא הולכת לעצור בשנים הקרובות. אימוץ ההמוני של הוידאו עם מוצרי מולטימדיה אחרים הם גורמים משמעותיים בכך. בד בבד, ההתקפות ברשת עלו בהתאם. מחקרים מראים כי האקרים גונבים למעלה מ 45 מיליארד דולר כל שנה.

מגמות עולמיות אלו משפיעות בצורה חיובית על החברה שלנו אקמאי אשר פועלת בעיקר בתחומים אלו, הסייבר והCDN שעליו ארחיב מיד.

מי את חברת אקמאי?

חברת אקמאי היא חברה טכנולוגית בתחום פיתוח התוכנה. החברה ידועה בעיקר בפיתוח והטמעה של יישומים ושירותי אבטחה לענן, כמו גם בהספקה של CDN, או בעברית – רשת אספקת תוכן. רשתות אספקת תוכן משומשות על ידי אתרים וארגונים עם תעבורה בינלאומית ענפה.

כשאתה נכנס לאתר, ה CDN יזהה את האזור הגאוגרפי של המשתמש ויפנה אותו לשרתים הקרובים ביותר למשתמש על מנת לתת גישה לאתר. במילות אחרות, (מיטוב של המהירות והיעילות), החברה מספקת את התשתית והתוכנה על מנת להעיר תוכן בצורה מהירה ומציעה גם מערכות אבטחה אונליין. בין לקוחותיה של החברה נמנים בנקים בעשירייה הפותחת בארצות הברית ובאירופה.

כמו גם חברות גדולות כמו EA, סוני, Ebay, פייפאל, ו IBM. החברה משיגה זאת בזכות פלטפורמה אשר פורסה ברחבי העולם עם יותר מ 200,000 שרתים ביותר מ 130 מדינות. פריסה כזאת מקנה להם תובנה ייחודית אל תוך איך שהאינטרנט העולמי עובד בכל נקודת זמן, מה שמאפשר להם לעוזר ללקוחותיה בניווט בתוך עולם מורכב זה.

 

עסקיה של אקמאי האירו לה פנים בשנים האחרונות. החברה השתמשה בקנה מידה העצום שלה והפכה אותו ליתרון, בכך החברה הצליחה להכות את התחזיות בכל דוח במהלך השלוש שנים האחרונות.

 

זרזים לצמיחה

ללא צל של ספק, העולם דוהר להיות מחובר, וזה איפה שחברת אקמאי נמצאת. אני רואה 4 זרזים בעשור הקרוב, שההצלחה של אקמאי תקום או תיפול על אותן מגמות שהן:
* צמיחה בשוק ה Over the top) OTT) – מעבר הכבלים לסטרימינג
* עבודה מרחוק/מהבית

* צמיחה בשוק ה IoT – כל המוצרים החכמים יצטרכו להתחבר לאנשהו

צמיחה בשוק הסטרימינג

עם שירותי הסטרימינג שממשיכים לצוץ והאנשים שממשיכים להתנתק משירותי הכבלים/הלווין המסורתיים, הסטרימינג הוא ללא ספק העתיד. חברת אקמאי ממוקמת בצורה טובה לעתיד זה ויש לה מספר הצעות שיעזרו בין אם זה העונה הראשונה של סדרה מצליחה חדשה, או שידורי ספורט בלייב.

 

התפוצה הנרחבת של שרתי החברה אומרת בעצם שהמשתמש בקצה יחווה פחות עיכובים, ויותר זרימה עקבית של תוכן לחברות המשתמשות ברשתות אספקת התוכן (CDN) להפצת תוכן.

עד כמה גדול השוק? עצום. רק נטפליקס למשל, תופסת כ 15 אחוז מתעבורת הרשת העולמית (מחבינת הורדה). תוסיפו למשוואה את Disney+, YouTube Tv, Sling, HBO, Apple TV, ועוד את כל חברות הכבלים בעולם שעוברות/ יעברו בסוף לסטרימינג (בדומה ל יס הישראלית), יש לכם המון תוכן להעביר.

עבודה מרחוק

אף אחד כבר לא מופתע שאנשים רוצים לעבוד מרחוק. זה גם כבר לא מפתיע שעבודה מרחוק ממריאה, עם גידול של 159% מאז 2005.

עם כל האנשים החדשים האלה אונליין, אקמאי עוזרת לתאגידים במספר דרכים. החברה בנתה כלי בשם Enterprise Application Access tool על מנת לרכז שליטה בגישה ואבטחה. סוגי כלים אלו מאפשרים לחברות לשים את כל היישומים שעובד עשוי להצטרך במקום אחד, עם התחברת מבוקרת אחת.

בנוסף לכך, לאקמאי יש פתרון בדמות Zero Trust Security על מנת להבטיח שרק אלו אשר אמורים להיות עם גישה למידע מוסיים אכן רק הם נכנסים למידע זה. שוב, זהו  עוד כלי אשר יעזור למעסיקים, ויהיה יותר הכרחי בעולם שמתקדם לעבר עבודה מרחוק.

צמיחה ב IoT

עולם האינטרנט של הדברים ממריא גם כן. מהשעון שלכם ועד למקרר עכשיו צריכים חיבור רציף לאינטרנט, ותאגידים צריכים לוודא שהם מוגנים.

בנויה על פלטפורמת המודיעין של אקמאי, Kona DDoS Defender הוא כלי שתאגידים ירצו להבטיח שיהיה להם גישה אליו שנים קדימה. הכלי עוזר למתן ולהגן מפני התקפות DDoS, התקפות מניעת שירות מבוזרות, כלומר כמויות גדולות של תעבורה זורמות למקום אחד), וזו תופעה ששליש מהחברות בארצות הברית סובלות ממנה.

 

סיכונים

אקמאי משחקת בשוק קשוח מאוד. חברות גדולות כמו אמזון עם שירות ה AWS שלהם ומיקרוסופט עם ה Azure, עלולות להשתלט על שוק זה במרוצת השנים, תהליך שיכול לקחת שנים רבות אך יכול לקרות. כמו כן, נטפליקס נשענה שנים רבות על טכנולוגיית ה CDN עד שהחליטה לפני מספר שנים לפתוח מעין שירות דומה בשם Open Connect אשר בא לענות על צריכה התעבורה העצומים שלה כך שסיכון גם זה קיים אך צריך לזכור שטכנולוגיה מסוג זה דורשת השקעות כספיות עצומות שרק חברות עם כיסים מאוד עמוקים מסוגלות להיכנס לפרויקטים ארוכים ויקרים מסוג זה.

 

לסיכום,עסק הליבה של חברת אקמאי היה במשך שנים ה CDN ללא עוררין אך במהלך השנים האחרונות עסק אבטחת סייבר תופס נתח גדול יותר מההכנסות בכל רבעון שעובר, עם אחוזי צמיחה באזור ה 20% משנה לשנה.

חשוב לזכור גם כן שטכנולוגיית ה CDN לא הולכת להיעלם בקרוב. לחברה יש שיתוף פעולה עם מיקרוסופט אשר מאפשר לה להשתמש בשירותי ה CDN של החברה למשתמשי ה Azure שלה. עם תשתית השרתים העצומה של החברה, סיכוי לא נמוך שהיא תהווה יעד רכישה בשנים הקרובות.

לחברה כמו מיקרוסופט, אקמאי תתאים כמו כפפה ליד, עם שיתוף הפעולה שכבר קיים בשטח. אך לטווח הקרוב, שנת 2020 הולכת להיות משמעותית מאוד בתחום תעבורת הרשת עם אירועים כמו בחירות בארה"ב והאולימפיאדה בקיץ.

 

נתונים פיננסים

שווי החברה כ 15.2 מיליון דולר.

מפכיל רווח של 34.2, לעומת מכפיל רווח עתידי של 19.8

מכפיל על ההון של 4.4.
מכפיל מכירות של 5.3.

רווח גולמי – 65%

כמות המזומנים בקופת החברה היא 1.57 מיליארד דולר, עם חוב של 2.21 מיליארד.

הנתונים האחרונים שניתן למצוא על החברה, הם דוחות לרבעון השלישי לשנת 2019, שפורסמו באוקטובר. ע"פ דוחות אלו:

סך כל ההכנסות עלה ב 6% ל 709.9 מיליון דולר, לעומת הרבעון המקביל ב 2018 שהיה 669.6 מיליון דולר.

הרווח למנייה עלה ל 1.10 דולר למנייה, לעומת 0.94 דולר ברבעון המקביל