אלכס קולפקוב

אנו חיים כבר תקופה במציאות חדשה שנוצרה עקב התפרצות נגיף הקורונה בעולם אשר השפיע על חיינו מקצה לקצה.

עקב כך, נוצר מצב שאנו נמצאים יותר זמן בבית מבעבר, בין אם עקב הגבלות התנועה השונות שהממשלה מורידה עלינו, או העובדה שמקום העבודה עבר מהמשרד הביתה. כמו כן, לא נראה שאנו הולכים לחזור לעבוד במשרדים בזמן הקרוב.

מספר הולך וגדל של חברות הצהיר על כך שהן עוברות למודל עבודה של 'עבודה מהבית', וביניהן ניתן למנות חברות כמו פייסבוק, טוויטר וSquare.

כאמור, הקורונה כפתה עלינו שינויים רבים בתרבות הצריכה וההתנהגות. ביטוי לכך ניתן לראות בעליה בשירותי הסטרימינג, שיחות הוידאו, כמובן שירותי האחסון השונים. ולכאן דרופבוקס נכנסת לתמונה.

מה זה דרופבוקס?

דרופבוקס עוצבה להיות אפליקציה נסתרת שנותנת לכם תיקייה על המחשב שבאופן אוטומטי מגבה ומסנכרנת קבצים בין על המכשירים שלכם.

האפליקציה מבוססת ענן, דבר המאפשר גישה למשתמשים לקבצים שלהם מכל מקום בעולם.

לדרופבוקס יש תוכניות גם למשתמשים פרטיים ולעסקים עם רמות מחירים שונות, המתחילות מתוכנית בסיסית חינמית המאפשרת אחסון עד 2 ג'יגה. לדרופרובקס כיום יש מעל ל 600 מיליון משתמשים רשומים והיא פועלת בלמעלה מ 180 מדינות ברחבי העולם.

המותג של דרופבוקס הינו ייחודי בכך שהוא לא מפעיל שינת הפצה מלמעלה-למעטה. במקום זאת, הינה מאמצת מדיניות מלמטה-למעלה, כפי שניתן להבין מהעובדה שמעל ל 95% ממשתמשיה הרשומים משתמשים בתוכנית החינמית. אלו המשדרגים לחבילת ה'פלוס' מקבלים פי 1000 יותר אחסון (2 טרה), תכונות כמו חיפוש טקסט ויכולות סנכרון מתקדמות.

החבילה היקרה יותר 'המקצוענית' ( חבילה זו מכוונת לפרילנסרים העובדים מהבית, צורת עבודה מאוד פופולרית בימים אלו, משיהו אמר פייבר?) מאפשרת יכולות חיפוש מתקדם על פי תמונות, כמו גם watermarking של מסמכים.

עם יותר ויותר אנשים שנמצאים בבית אשר גם עובדים ועוסקים בפנאי (מארגנים אלבומי תמונות משפחתיים), לדרופבוקס יש הזדמנות מצויינת שנוצרה עקב הקורונה, לגרום למשתמשים החינמיים לשדרג ולהפוך ללקוחות משלמים.

אולם חשוב לציין כי למרות העובדה שרוב משתמשיה לא תורמים לשורת ההכנסות, הכנסות החברה צמחו בקצב דו ספרתי. בנוסף, כמות המשתמשים המשלמים של החברה הגיע ברבעון השני ל 15 מיליון, עלייה של 10% מהרבעון המקביל, ועלייה של 400 אלף משתמשים מהרבעון הקודם.

מאפיין מעניין נוסף שהחברה בוחרת להדגיש הוא מודל הקוד פתוח שלה. במקום להתחרות בצורה ישירה נגד רוב חברות התוכנה השונות, דרופבוקס שואפת לשלב את המידע מחברות אלו אל תוך האקו-סיסטם שלה.

 

תוספות לתאגידים

עד כה דיברנו על הצד הצרכני. ניתן לציין שחברת דוקוסיין שחררה ברבעונים האחרונים, פיצ'רים חדשים בצד התאגידי, מה שהופך אותה ליותר ברת השוואה לחברת בוקס (Box). חברת בוקס, שנוסדה שנתיים לפני דרופבוקס (2005 אל מול 2007), התחילה כפתרון לתאגידים לפני שפנתה לשוק האחסון ברמה הצרכנית, לעומת זאת, דרופבוקס התחילה בצורה ההפוכה. עדיין, שדרוגים שדרופבוקס ביצעה, הפכו את חבילות התאגידים של דרופבוקס למשנעות לא פחות מאלו של בוקס.

יכולות הבינה מלאכותית של דרופבוקס, נקראת "DBXi", והיא בין החידושים המעניינים ביותר בחזית זו.

 

כמו הפיצ'ר המתחרה של בוקס הנקרא Box Skills, DBXi מאפשר חיפוש תוכן חכם.

אחת הבעיות המרכזיות עם אחסון קבצים היא שאנחנו מתייקים הכל אל תוך תיקיות (אוהבי הסדר שבינינו) מה שמקשה על מציאת קבצים חשובים, במיוחד עם הם בפורמט שהוא לא טקסט. יכולות הבינה מלאכותית של דרופבוקס מאפשרות למשתמשי התאגידים (כמו גם לתכניות ה'מקצענים' של המשתמשים הפרטיים) לחפש טקסט בתוך תמונות. כמו כן, כפי שמופיע בתמונה למעלה, שירות זה מציע תוכן לפי היסטוריית החיפוש האישית של המשתמש.

סוגיית האבטחה קיבלה חיזוק גם כן אצל דרופבוקס. רק לאחרונה היא השיקה מוצר הנקרא Dropbox Password Manager המבוסס על סטארטאפ שרכשה. שירות זה בדומה לאפליקציות דומות על ידי סטרטאפים קטנים, מאפשרת למשתמשים לאחסן את כל הסיסמאות שלהם במקום מאובטח אחד.

תכונה נוספת באספקט האבטחה, הזמינה למשתמשים פרטיים ותאגידים כאחד, היא Dropbox Vault. וולט, זוהי תיקייה מאובטחת המוגנת על ידי שכבת הגנה (סיסמה) נוספת שבה משתמשים יכולים לאחסן מסמכים רגישים. הקבצים מוצפנים ברגע שהם מועלים, מורדים, ומשותפים, במקרה הצורך.

בנוסף על כך, החברה רכשה לאחרונה את HelloSign, שירות שבא להתחרות בצורה ישירה עם דוקוסיין ולנגוש בנתח שוק שלה.

נתונים פיננסים

שווי החברה כ 9.4 מיליארד דולר.

מכפיל מכירות של 5.28.
מכפיל על ההון של 10.24.
מכפיל רווח עתידי 21.72.

מאזן המזומנים של החברה עומד על 1.1 מיליארד דולר, לעומת 0 חוב.

מאז שהונפקה, החברה הכתה את הערכות האנליסטים בכל 10 הדוחות האחרונים.

הנתונים האחרונים שניתן למצוא על החברה, הם הדוחות לרבעון השני לשנת 2020 שפורסמו באוגוסט. ע"פ דוחות אלו:

סך כל ההכנסות עלה ב 16% ל 467.4 מיליון דולר, לעומת הרבעון המקביל ב 2019 שהיה 401.5 מיליון דולר.

הרווח הגולמי עלה ל 79.2%, לעומת 75.8% ברבעון המקביל.

הרווח למניה היה 0.22$, לעומת רבעון קודם 0.10$.

לסיכום
בהתחשב במציאות החדשה שאנו חיים, ושיותר ויותר אנשים ועסקים עוברים להשתמש בשירותי ענן, כדאי מאוד לשים לב לדרופבוקס בשנים הקרובות. אמנם היא לא זכתה לאהבת המשקיעים שקיבלו חברות כמו זום ודוקוסיין, חברה מנוהלת בצורה טובה ואחראית (מנוהלת על ידי המייסד שגם מחזיק באחוז נכבד מהחברה, ואף חיזק בירידות האחרונות) עם מאזן מזומנים נכבד מאוד, כבר שני רבעונים רווחית וללא חוב. כאמור, חברה מאוד מעניינת לשים עליה עין.